CS VRIJDAG
Eerder verschenen columns
JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
LEO PRICK
|
Kunst op tv: doorbraak?
door Henk van Gelder
Welke rol speelt de televisie in
het komende cultuurseizoen? Zo te zien is het aanbod lang niet slecht.
Veel eigen drama, waaronder Kees Prins als Johnny Jordaan in Bij ons
in de Jordaan, diverse series met kort werk van debuterende
regisseurs en scenaristen (Lolamoviola, Novellen, Goede
daden bij daglicht) en een nieuwe reeks van de makers van
Pleidooi en Oud geld, veel recente Nederlandse speelfilms
en documentaires die mede door de omroepen werden gefinancierd, en vanaf
januari zelfs een experiment met een kunst-actualiteitenrubriek van de
AVRO die twee keer per week op Nederland 3 na middernacht wordt
uitgezonden.
En zelfs is er de afgelopen dagen een klein wonder gebeurd met Het
uur van de wolf, de NPS-rubriek voor kunstdocumentaires die al sinds
jaar en dag wordt ingeleid met de omstreden wolf-dame van Inez van
Lamsweerde. Tot dusver moest dit wekelijkse programma het stellen met
een laat uitzenduur, dat weliswaar goed bij de titel paste, maar voor
veel kijkers toch onaantrekkelijk was. Komend seizoen dreigde dat alleen
nog maar erger te worden. Op hoog niveau was besloten Het uur van de
wolf in het nieuwe seizoen naar de zondagavond te schuiven, waar de
rubriek gevaarlijk dicht bij het middernachtelijk uur zou komen. En daar
zou het, ver na middernacht, ook nog worden gevolgd door het TROS-
programma met de ongelukkige titel Kunst omdat het moet. Twee
rubrieken van vergelijkbare snit, die op de buitenlandse markt
regelmatig op dezelfde kunstenaarsportretten azen - en die hier nu op
een hoopje bij elkaar waren geveegd. Alsof het officieel omroepbeleid
was: gooi die wettelijk voorgeschreven kunst er maar uit als er toch
geen hond meer kijkt.
Afgelopen maandag, nog slechts twee weken voordat het nieuwe seizoen
begint, is daar echter verandering in gekomen. Op het laatste moment
drong het ook tot de betrokkenen door dat dit geen fraaie oplossing was.
Hoewel de raad van bestuur van de NOS de verschuiving formeel nog moet
goedkeuren - want zo gaan die dingen in omroepland - staat nu vrijwel
vast dat Het uur van de wolf naar de vooravond gaat. Half 8 wordt
de nieuwe uitzendtijd. Dat is een doorbraak; eindelijk kan de
geïnteresseerde kijker wekelijks op een normaal tijdstip een
ordentelijke documentaire over een kunstonderwerp zien.
Buiten die reguliere avondschema's bevindt zich intussen nog steeds de
derde rubriek die kunstdocumentaires uitzendt: het AVRO-programma
Close Up, eveneens op zondag, om half 7, op Nederland 1. Ook dat
is regelmatig het aanzien waard, maar ook dat mocht tot dusver geen
beslag leggen op een beter uitzenduur. Dat blijft zo. Maar er komt wel
iets bij. Close Up krijgt in het nieuwe seizoen de kans enige
tientallen uitzendingen op een doordeweekse avond, op een prettiger
tijdstip, te herhalen. Het lijkt een goedkope oplossing, en dat is het
misschien ook wel, maar het kan ervoor zorgen dat de betere afleveringen
niet meer onopgemerkt voorbij gaan.
Vaak heeft Hilversum somber stemmend nieuws voor wie over kunst en
cultuur even adequaat wil worden geïnformeerd als over
verkeersongelukken, politiek of sport. Zo vanzelfsprekend als het hier
staat, is het immers in werkelijkheid nog lang niet. Vandaar dat ieder
lichtpuntje een instemmend stukje waard is.
(Uit Cultureel Supplement van
25 augustus 2000
)
|
|