CS VRIJDAG
Eerder verschenen columns
JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
LEO PRICK
|
Grotemensenruzie
door Wilfred Takken
Voor acteurs en regisseurs die
net van de toneelschool komen is het een geweldige manier om zich te
presenteren aan het grote publiek: het Internationaal
Theaterschoolfestival (ITs) in Amsterdam. Aanstaande woensdag zal het
ITs echter beginnen zonder de afstudeervoorstellingen van de Amsterdamse
Regie Opleiding. De vier nieuwe regisseurs spelen liever op het Fin de
Saison, het jaarlijkse festivalletje van Maatschappij Discordia dat
tegelijkertijd plaatsgrijpt.
Door deze domme beslissing gooien de regisseurs een prachtige kans weg
om zichzelf in de etalage te zetten. Het ITs is een groeiend festival
dat steeds meer aandacht krijgt van pers, artistieke leiders en
producenten die vers talent komen spotten. Het Fin de Saison is een veel
onbekender festival dat, mede door een dwarse manier van folderen, zijn
best doet om klein te blijven. Bovendien is Maatschappij Discordia een
zinkend schip dat de komende vier jaar waarschijnlijk geen subsidie meer
krijgt. Nu staat het de studenten natuurlijk vrij om een stomme
beslissing te nemen waar ze later spijt van krijgen, maar in dit
getouwtrek tussen twee festivals vallen ook onschuldige slachtoffers.
Derdejaars regiestudenten Marcus Azzini en Lotte van den Berg maakten
toneelstukken die ze op het Fin de Saison én op het ITs wilde
spelen. Zo kregen ze dubbele aandacht, dachten zij slim. De
voorstellingen waren al opgenomen in het ITs-festivalkrantje, Azzini
stond zelfs op de openingsavond die doorgaans de meeste persaandacht
krijgt. Maar Jan Joris Lamers van Discordia dwong hen een keuze te
maken. Als ze naar zijn festival kwamen, mochten ze niet op het
concurrerende ITs spelen. Hans Man in 't Veld, artistiek leider van de
Regie Opleiding, ging niet achter zijn studenten staan , maar gaf Lamers
gelijk. De twee moesten zich terugtrekken uit het ITs. De ITs-leiding
werd kwaad, en dreigde, volgens Azzini, zelfs om een schadevergoeding te
eisen. Nu worden de arme studenten dus van twee kanten belaagd. Het
geeft ze misschien een aardige les in hoe de boze buitenwereld in elkaar
zit, maar het is niet zo fris om studenten zo te mangelen in een
ordinaire grotemensenruzie.
Want dat is het eigenlijk. Hans Man in 't Veld vindt dat het ITs veel te
massaal wordt. Hij zou liever een kleiner festival willen. Hij droeg
dit standpunt ook uit toen hij nog in de redactie van het ITs-festival
zat, en is daarom dit jaar uit de leiding gezet. Man in 't Veld zegt dat
zijn studenten zelf tot hun beslissing zijn gekomen, maar het is
verleidelijk om te denken dat de ruzie tussen hem en de festivalleiding
op zijn minst een rol heeft gespeeld.
Uit de dwarse opstelling van Lamers en Man in 't Veld blijkt een
mentaliteit die nog stamt uit de jaren zeventig. In die jaren waren de
twee betrokken bij de oprichting van Discordia en Het Werkteater, twee
groepen die niet veel van de schouwburg wilde weten en liever in de
luwte toneel maakten, als 'on derzoek' waar toevallig ook publiek bij
was. Premières met bloemen en pers waren bijvoorbeeld
verfoeilijk. De grootschaligheid van het ITs is in die zienswijze
dodelijk voor zoekende, 'autonome' theatermakers. Handelend vanuit deze
achterhaalde ideologie dreigen ze nu een groep kersverse regisseurs
alvast de marge in te duwen.
(Uit Cultureel Supplement van
16 juni 2000
)
|
|