C O L U M N NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
VRIJDAG
DE DRAAD
|
Stedelijk met de bijbel
door Hans den Hartog Jager
Fuchs heeft minder op met die andere dominante traditie van deze eeuw, die van het modernisme. Duchamp en zijn navolgers - vindt hij maar niks. Abstract expressionisme: mwah. Pop-art: kunst, omdat het moet. En die voorkeur was te zien, de afgelopen jaren in het Stedelijk. De grote tentoonstellingen werden vooral gemaakt door Duitse of Oostenrijkse schilders: Markus Lüpertz, Georg Baselitz, Günther Förg, Arnulf Rainer. Geen traditie die erg populair is op het moment. Hij is zelfs wat uit de tijd. Het modernisme heeft er nu eenmaal flink ingehakt. Maar goed, een museum dat een educatief project wil zijn gaat ongetwijfeld beide tradities tonen - op een school sluit het een het ander tenslotte niet uit. Maar wat schrijft Fuchs, op pagina tien van Het museum als school? "Veel kunstwerken moeten we opnieuw waarderen en tevoorschijn halen van achter esthetische vooroordelen zoals die van het modernisme en andere artistieke modes." Toen ik het las heb ik m'n ogen twee keer uitgewreven. Hier staat hoofdmeester Fuchs, die het modernisme tot een 'artistieke mode' uitroept. Met een 'esthetisch vooroordeel' bovendien. En wat is hét voorbeeld van dat modernisme volgens deze docent, zo blijkt later uit het stuk: La perruche et la sirène, van Matisse. Uit 1952. Een toonaangevend modernistisch werk? Worden de dingen hier niet een beetje door elkaar gehaald? Daar staat-ie dan, onze nieuwe docent in het Stedelijk. Het blijkt een gereformeerde biologiedocent te zijn, die zijn leerlingen wil leren dat God in zeven dagen de wereld heeft geschapen. Met de evolutietheorie wil hij niks te maken hebben, en dus roept hij maar dat dat iets is waarin ze mensen met apen vergelijken. Niks evenwichtig beeld, met voors en tegens, maar een strak geloof, dat andere visies afdoet als 'modieus'. Het Stedelijk als School met de Bijbel. Wie had dat durven denken.
(Uit Cultureel Supplement van 7 april 2000 ) |
Bovenkant pagina |