LEO PRICK
Eerder verschenen columns
DE DRAAD
JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
|
LEO PRICK
6 november 1999
Het Vak
De afgelopen 20 jaar werd het
onderwijsbeleid bepaald door maar één streven: bezuinigen.
Omdat het overgrote deel van de onderwijsuitgaven betrekking heeft op
personele kosten, hadden bewindslieden bij het voeren van hun beleid te
maken met maar één belangrijke tegenstrever: de bonden.
Deetman en, vervolgens, Ritzen moesten het onderwijs dus zodanig
uitkleden dat de bonden zich koest zouden houden. Helemaal lukte dat
niet. Af en toe begonnen die, gewapend met petje en vlaggetje,
vervaarlijk te grommen, maar over het geheel genomen zijn de
bewindslieden er al die tijd redelijk in geslaagd hun belangrijkste
opponenten in hun hok te houden. Dat is overigens wel gegaan ten koste
van al dat personeel dat nauwelijks georganiseerd is: invallers,
parttimers en nieuwkomers. Die kregen de volle rekening gepresenteerd.
De jaren van niet aflatende bezuinigingen hebben het onderwijs veel
kwaad gedaan. Dat is inmiddels ook de ouders duidelijk geworden. Die
zijn zich de laatste jaren steeds kritischer gaan opstellen, en omdat
ouders mensen zijn die de krant lezen en mogen stemmen is onderwijs ook
voor media en politici weer de moeite waard geworden. Veel parttimers
met kleine baantjes betekent voor een basisschool een paar keer per week
iemand anders voor de klas. Dat komt de continuïteit, en dus de
kwaliteit van het onderwijs natuurlijk niet ten goede. Die
continuïteit wordt nog eens extra bedreigd doordat het onderwijs
naast die overdosis aan parttimers ook nog eens een overdosis aan adv,
arbeidsduurverkorting, kent. Een overdosis omdat onderwijs iets zo
onzinnigs kent als adv voor parttimers. Die adv hebben leraren ooit
gekregen in ruil voor salaris. Gezien het huidige lerarentekort ligt het
voor de hand om iedereen die dat wenst en op een school zit waar daar
ruimte voor is, meer te laten werken, dus de leraren die dat willen hun
adv weer terug te laten ruilen voor geld. Alleen als ze dat zelf willen.
Wie kan daar nou in hemelsnaam bezwaar tegen maken? Zeker niet wie
pretendeert de belangen van die leraren te behartigen, zou ik zeggen.
Maar jawel hoor. De bonden. In deze krant zegt CAO-onderhandelaar T.
Rolvink als hem wordt gezegd dat dit een bijdrage zou kunnen zijn tegen
het lerarentekort: "Dat is voor ons geen reden om de adv ter discussie
te stellen. Daarmee zouden we geen bijdrage leveren aan de
kwaliteitsverbetering van het vak. En trouwens: de achterban zou het
niet pikken. Dus waar hébben we het over?"
Wat een domme achterban heeft Rolvink: een achterban die denkt dat het
nadelig voor haar zou zijn te mogen kiezen. Of is die achterban niet
dom, maar speelt hier iets heel anders? Als het hun zo uitkomt staan de
bonden op de bres voor de kwaliteit van het onderwijs, maar als die
kwaliteit duidelijk baat heeft bij een maatregel die hun op ideologische
gronden niet zint, wordt er ineens geschermd met iets zo abstracts als
"de kwaliteit van het vak". Het vak, zijn dat de leraren? Is dat het
onderwijs? Nee, het is de ideologie die meent dat het goed is te streven
naar een zo kort mogelijke werkweek voor iedereen, of die dat nou wil of
niet. Gelukkig zijn de CAO-onderhandelingen al lang geen onderonsje meer
van bonden en minister. Door de absurde afspraken die zij in het
verleden hebben gemaakt zitten besturen en directies opgescheept met
rechtspositionele regelingen die het scholen onmogelijk maken naar
behoren te functioneren. Ook ouders komen er steeds meer achter dat
bepaalde problemen niet de schuld zijn van directie of bestuur, maar dat
die geen kant op kunnen. Als gevolg van regelingen die, ook door veel
leraren zelf, bepaald niet worden gezien als taakverlichting.
Leo Prick
|
|