C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
LEO PRICK


T O M   R O O D U I J N


10 december 1999

Einde proeftijd (3)

Toen ik bijna twee jaar geleden met deze rubriek begon, had Internet nog enigszins met enthousiasme en idealisme te maken; tegenwoordig ligt het accent vooral op geld waarmee de volwassenwording van het medium een feit is. Internet-bedrijfsleiders van het eerste uur, destijds pleitbezorgers van Internet voor iedereen, zijn nu multimiljonair. Nina Brink, voormalig hippie en hasjgebruikster, verwacht komend voorjaar, na de beursgang van haar bedrijf World Online, miljardair te zijn. Over de waarde van de provider ze bezit ten minste tien procent van de aandelen - doet Brink vanochtend in het AD een raming, verwijzend naar de introductie op de beurs van het Spaanse Internetbedrijf Terra: "Dat is nu acht miljard waard; wij zijn twee keer zo groot." Tel uit je winst. Internet en multimedia hebben hoe dan ook voor een impuls voor de economie gezorgd, die zijn weerga in de recente geschiedenis niet kent. Zoals in de Verenigde Staten het nieuwe medium een enorme hoeveelheid werkgelegenheid genereerde, zo moet dat ook in Europa gebeuren, bepleitte deze week de Europese Commissie.

"Ik geloof dat e-commerce de toekomst heeft", zegt Nina Brink in het AD, " maar de hype eromheen vind ik zwaar overdreven. Het is toch absurd dat bedrijven die nauwelijks omzet draaien, laat staan winst maken, op de beurs een paar miljoen waard zijn. Ik ben niet zo hypy. Wij verkopen bijvoorbeeld cd's via Internet. Nou, je moet wel heel veel cd's verkopen wil je daarvan kunnen leven." Deze mij uit het hart gegrepen opmerking van de World Online-topvrouw markeert een periode van absolute 'technologie-gekte' op de aandelenbeurzen. " Beleggers stappen massaal in lucht", merkte vanmorgen in de Volkskrant een beurshandelaar op. "Ze kopen alles wat high tech lijkt. Bedrijven die dingen maken, laten ze vallen als een baksteen." Een mooi voorbeeld van deze gekte zijn ook de koersstijgingen van high-tech-bedrijven na hun beursgang. Woensdag werden voor dertig dollar per stuk aandelen uitgegeven van VA Linux, een bedrijf gespecialiseerd in applicaties voor het 'open source'- besturingsprogramma dat Microsoft de loef moet afsteken. Kort na de beursintroductie waren de aandelen al bijna elf keer zoveel waard, waarna de koers uiteindelijk sloot op 248 dollar - een verachtvoudiging.

In Nederland hebben overheid en bedrijfsleven Internet inmiddels schoorvoetend omhelsd. Wist vorig jaar Wim Kok nog niet het verschil tussen een muis en een afstandsbediening, inmiddels schaart de Nederlandse politiek zich enigszins 'hypy' achter Internet; de minister van Economische Zaken noemde onlangs het medium de Uitvinding van dit Millennium. De ministeries van EZ en BZ willen dat binnen een paar jaar 25 procent van de dienstverlening van de overheid via het Internet verloopt. Via de virtuele gemeente 'Webdam' gaan Nederlanders straks Internetgewijs bouwvergunningen, paspoorten, rijbewijzen en dergelijke bestellen en verhuisberichten doorgeven. De Nederlandse consument van morgen kan ook betalingen aan de gemeenten verrichten via Internet, formulieren invullen en er zijn stem uitbrengen. Internet heeft, zoals dat heet, een vaste plaats verworven in het Nederlandse medialandschap. Dat zie je ook aan een tv-programma als Big Brother, dat met zijn Internet-versie een geïntegreerd geheel en een multi-mediale advertentie-melkkoe van formaat vormt.

Nu de pioniersfase voorbij is en Internet in het zicht van de komende eeuw 'gewoon' is geworden, acht ik de tijd rijp met deze rubriek te stoppen. U kunt het archief van De Draad blijven raadplegen, onder het URL http://www.nrc.nl/W2/ Columns/Draad/inhoud.html

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)