C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
10 december 1999
Einde proeftijd (3)
Toen ik bijna twee jaar geleden met deze rubriek begon, had Internet nog
enigszins met enthousiasme en idealisme te maken; tegenwoordig ligt het
accent vooral op geld waarmee de volwassenwording van het medium een
feit is. Internet-bedrijfsleiders van het eerste uur, destijds
pleitbezorgers van Internet voor iedereen, zijn nu multimiljonair. Nina
Brink, voormalig hippie en hasjgebruikster, verwacht komend voorjaar,
na de beursgang van haar bedrijf World Online, miljardair te zijn. Over
de waarde van de provider ze bezit ten minste tien procent van de
aandelen - doet Brink vanochtend in het AD een raming, verwijzend naar
de introductie op de beurs van het Spaanse Internetbedrijf Terra: "Dat
is nu acht miljard waard; wij zijn twee keer zo groot." Tel uit je
winst. Internet en multimedia hebben hoe dan ook voor een impuls voor
de economie gezorgd, die zijn weerga in de recente geschiedenis niet
kent. Zoals in de Verenigde Staten het nieuwe medium een enorme
hoeveelheid werkgelegenheid genereerde, zo moet dat ook in Europa
gebeuren, bepleitte deze week de Europese Commissie.
In Nederland hebben overheid en bedrijfsleven Internet inmiddels schoorvoetend omhelsd. Wist vorig jaar Wim Kok nog niet het verschil tussen een muis en een afstandsbediening, inmiddels schaart de Nederlandse politiek zich enigszins 'hypy' achter Internet; de minister van Economische Zaken noemde onlangs het medium de Uitvinding van dit Millennium. De ministeries van EZ en BZ willen dat binnen een paar jaar 25 procent van de dienstverlening van de overheid via het Internet verloopt. Via de virtuele gemeente 'Webdam' gaan Nederlanders straks Internetgewijs bouwvergunningen, paspoorten, rijbewijzen en dergelijke bestellen en verhuisberichten doorgeven. De Nederlandse consument van morgen kan ook betalingen aan de gemeenten verrichten via Internet, formulieren invullen en er zijn stem uitbrengen. Internet heeft, zoals dat heet, een vaste plaats verworven in het Nederlandse medialandschap. Dat zie je ook aan een tv-programma als Big Brother, dat met zijn Internet-versie een geïntegreerd geheel en een multi-mediale advertentie-melkkoe van formaat vormt. Nu de pioniersfase voorbij is en Internet in het zicht van de komende eeuw 'gewoon' is geworden, acht ik de tijd rijp met deze rubriek te stoppen. U kunt het archief van De Draad blijven raadplegen, onder het URL http://www.nrc.nl/W2/ Columns/Draad/inhoud.html
|
Bovenkant pagina |