C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
1 december 1999
De leugen
Er is een principe dat gretig wordt aangehaald wanneer de
betrouwbaarheid van de journalistiek in tijfel wordt getrokken: alles
in de krant lijkt op waarheid te berusten, tot het moment dat je zelf
bij een nieuwsfeit betrokken bent; dan kan je zo twee, drie fouten
aanwijzen. Een recent voorbeeld uit de eigen praktijk: je maakt een tv-
documentaire samen met een andere programmamaker en er verschijnen
stukjes over in de kranten; in twee ervan wordt het programma aan jou
toegeschreven en in twee andere aan je collega. De namen van de makers
waren twee keer te zien in het programma, dat, zo bleek uit de stukjes,
door de journalisten vooraf was bekeken. Slordig.
Merkwaardig was de houding van de Volkskrant, die er het zwijgen toe deed waar dezelfde krant voorop stond toen het een nieuw liefje van de kroonrins betrof. Destijds bezwoer de Volkskrant-hoofdredacteur op de televisie dat het nu ernst was met Alex' liefde en hij onze toekomstige vorstin beet had, nu pleitte hij eerst voor meer openheid van het koningshuis en zweeg hij in alle talen over Beatrix' slip of the tongue. "De Volkskrant zweeg omdat Pieter Broertjes behalve hoofdredacteur van de Volkskrant ook voorzitter is van dat genootschap van hoofdredacteuren", concludeert Max Pam op zijn fonkelnieuwe website. "Genootschap, prachtig woord eigenlijk. Je ziet een koetsje voorrijden, een bediende die de deur openhoudt en mannen met bolhoeden op die instappen. Logisch, dat het Genootschap in ruil voor mondje dicht, graag bij Majesteit aan tafel wil zitten." De woorden van Pam zijn afkomstig uit de rubriek 'Invallen' van zijn buitengewoon uitgebreide, gisteren geopende website. De columnist bundelt er niet alleen zijn stukjes voor deze krant, maar ook verhalen, schaakrubrieken en besprekingen die hij elders publiceerde. Pams website ademt de geestdrift van het zelf 'een krantje maken', maar is tevens een statement tegen krantenbedrijven die het werk van freelancers als Pam voor een habbekrats op websites en cd-roms willen uitventen.
|
Bovenkant pagina |