DE DRAAD
Eerder verschenen columns
De column De Draad verschijnt vijf keer per week. Lees De Draad en schrijf Tom Rooduijn
rooduijn@nrc.nl
JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
LEO PRICK
|
T O M R O O D U I J N
9 november 1999
Gladstrijkcultuur
Al geruime tijd zingt de klacht rond in de wandelgangen van
krantenredacties en onlangs werd de klaagzang in De Balie, bij de
presentatie van een interviewbundel van Frénk van der Linden,
door journalisten uit alle windstreken eenstemmig verwoord: een
doorwrocht, profilerend vraaggesprek waarbij de spontane antwoorden
ongekuist de kolommen halen is niet meer mogelijk. Tegenwoordig moet de
ondervrager een voorlichter soms uitgerust met een eigen
opnameapparaat - naast de gesprekspartner dulden en kan hij de
'voorgestelde wijzigingen' in zijn verhaal maar beter doorvoeren - op
straffe van excommunicatie.
De voorlichter heeft gaandeweg de rol van desinformant, afschermer en
aanbrenger van rookgordijnen aangenomen. In plaats van het verschaffen
van inlichtingen behelst zijn werk tegenwoordig hoofdzakelijk het
ontkennen of wegpoetsen van onwelgevallige informatie en het
verspreiden van zoveel mogelijk goed nieuws over het ministerie en de
minister of het bedrijf, de resultaten en zijn directie. Voorbij zijn
de dagen dat in een weekblad de minister van defensie zijn collega's of
een burgemeester zijn voorlichtingsapparaat door het slijk haalde. Op
Internet is dezer dagen per ongeluk een tegelijkertijd onthullend en
bevestigend specimen van deze gladstrijk-cultuur terecht gekomen.
Van het ministerie van Binnenlandse Zaken verhuist dezer dagen ir. Han
Tonnen naar de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD), om daar als hoofd pers
en publiciteit ondermeer de voorlichting op zich te nemen van het
Koninklijk Huis. Op zijn afscheidsreceptie bij Binnenlandse Zaken
hieven Tonnen's oud-collega's een lied aan, dat ze gemakshalve ook op
een niet-publieke Internet-site hadden gezet. Het Internet-magazine
'Het Hollandse Huishouden' ("Onafhankelijk damesblad voor de man van nu en het mens an sich") legde
er de hand op. Tot schrik van de voorlichters van Binnenlandse Zaken: "
Godallemachtig", reageerde een hunner vanmorgen in de Volkskrant, "dit
is pijnlijk, te maf voor woorden. Het was puur persoonlijk bedoeld."
Het ongebreidelde kijkje in de voorlichtingskeuken laat zien, dat, hoe
'ludiek' ook de vorm waarin de boodschap is gegoten, het op een
dwaalspoor brengen van journalisten in deze wereld als hoogste
kwaliteit wordt beschouwd. "Maar wat ze ook denkt of doet of schenkt",
luidt het op de wijs van Annie M.G. Schmidt's 'De koningin van
Lombardije', "wat ze weet wat ze zegt wat ze eet/ daar kan geen
journalist wat mee/ en dat komt door de RVD/ Want kijk de koningin is
daar/ maar Han die staat al klaar/ nee geen commentaar/ altijd weer die
Han." Op dezelfde wijze weet onze Han volgens het lied straks een muur
rond het leven van de kroonprins te plaatsen. "Ook als er iemand moet
verjaren/ in 't Gooise Baarn/ of in Zuid Laren/ Han weet geheimen te
bewaren/ van al de liefdesparen(...) want Han die heeft zijn woord al
klaar/ nee nee dat is niet waar/ nee geen commentaar/ altijd weer die
Han/ Wat u ook zei/ 't kwam niet van mij."
Op deze 'Werken voor Trix, da's niet niks!'-site wordt Maxima
Zorreguieta alvast als Hannen's 'toekomstige bazin' en haar vader als
'omstreden' beschreven. Het antwoord op vragen hieromtrent aan de
nieuwe RVD-baas laat zich raden.
|
|