C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
LEO PRICK


T O M   R O O D U I J N


8 november 1999

Internet-openbaarheid

Het adagium 'Publish and be damned' is allang niet meer voorbehouden aan de dagbladpers. Het was de week nadat een Nederlander bekend maakte om, in navolging van Amerikanen, de gegevens van zedendelinquenten op het net te plaatsen. Een andere Amerikaan had de foto's van een aantal pornomodellen in de meeste gevallen tegen hun zin op het net gepubliceerd onder het mom van een veiling hunner eiercellen. Ik verzamelde die week knipsels over 'Internet-openbaarheid', zaken waarbij ten minste een van de betrokkenen het niet met de on-line-publicatie eens was.

Nadat de Consumentenbond slechts 20 van de 150 on-line winkels een Web Trader-keurmerk gaf, toonden hackers eveneens on-line de onveiligheid van een aantal goedgekeurde winkels aan. De Britse politie zoekt gewelddadige hooligans door hun foto's op Internet te publiceren. Autoverhuurder Huurmij uit Leiden plaatste foto's en videobeelden van vier overvallers op het net. In Amerika riep de on-line-publicatie van bloederige foto's van een zojuist in de elektrische stoel ter dood gebrachte moordenaar een discussie op over deze executiemethode. In hetzelfde land leggen websites zich toe op het tonen van 'candid' foto's en videobeelden van nietsvermoedende mensen in kleedkamers, in sauna's en op wc's. En nu Pim Fortuyn een beledigende column over het echtpaar Peper-Kroes niet in Elsevier mag plaatsen, staat het te lezen op Internet (www. nu.nl). Waar blijft de on-line-versie van Herman Brusselmans - vooralsnog alleen nog in België - verboden schelmenroman 'Uitgeverij Guggenheimer'?

"We gaan naar een situatie waarin bepaalde informatie alleen op internet verkrijgbaar is", sprak de voorzitter van de Consumentenbond dit weekeinde, waarschuwend voor een kenniskloof tussen mensen met en zonder een (on-line) computer. "Daardoor zal de niet-digitale groep essentiële informatie gaan missen en zal ze ook minder deelnemen aan maatschappelijke discussies." Bereikt Pim Fortuyn op het nieuwe medium het beoogde publiek? Aan de reacties op zijn omstreden column te zien, is het een schot in de roos. Maar liefst 28 blijken van bijval, en - naast enkele neutrale - slechts vier negatieve reacties. Fortuyns "affront" tegen de "misselijkmakende praktijken" van de , ,nonvaleurs van het ergste soort" Neelie Kroes ("die waarschijnlijk in de lik thuishoort") en ("die andere ongelikte beer") Bram Peper wordt als dit een representatieve enquête is - toegejuicht door dat deel van het 'Bananenkoninkrijk der Nederlanden' dat op Internet vertoeft: 'voorlopers', aldus een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau; 'gezinnen met kinderen, jonge generaties en mensen met een hogere opleiding'. De aanhang van het echtpaar moet zich aan de overzijde van de kenniskloof bevinden.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)