C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
8 november 1999
Internet-openbaarheid
Het adagium 'Publish and be damned' is allang niet meer voorbehouden aan de dagbladpers. Het was de week nadat een Nederlander bekend maakte om,
in navolging van Amerikanen, de gegevens van zedendelinquenten op het
net te plaatsen. Een andere Amerikaan had de foto's van een aantal
pornomodellen in de meeste gevallen tegen hun zin op het net
gepubliceerd onder het mom van een veiling hunner eiercellen. Ik
verzamelde die week knipsels over 'Internet-openbaarheid', zaken waarbij
ten minste een van de betrokkenen het niet met de on-line-publicatie
eens was.
"We gaan naar een situatie waarin bepaalde informatie alleen op internet verkrijgbaar is", sprak de voorzitter van de Consumentenbond dit weekeinde, waarschuwend voor een kenniskloof tussen mensen met en zonder een (on-line) computer. "Daardoor zal de niet-digitale groep essentiële informatie gaan missen en zal ze ook minder deelnemen aan maatschappelijke discussies." Bereikt Pim Fortuyn op het nieuwe medium het beoogde publiek? Aan de reacties op zijn omstreden column te zien, is het een schot in de roos. Maar liefst 28 blijken van bijval, en - naast enkele neutrale - slechts vier negatieve reacties. Fortuyns "affront" tegen de "misselijkmakende praktijken" van de , ,nonvaleurs van het ergste soort" Neelie Kroes ("die waarschijnlijk in de lik thuishoort") en ("die andere ongelikte beer") Bram Peper wordt als dit een representatieve enquête is - toegejuicht door dat deel van het 'Bananenkoninkrijk der Nederlanden' dat op Internet vertoeft: 'voorlopers', aldus een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau; 'gezinnen met kinderen, jonge generaties en mensen met een hogere opleiding'. De aanhang van het echtpaar moet zich aan de overzijde van de kenniskloof bevinden.
|
Bovenkant pagina |