C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
LEO PRICK


T O M   R O O D U I J N


4 november 1999

PR-stunt

"Wie een beeldschoon kind wil krijgen moet daar iets voor over hebben", begon op 25 oktober jongstleden een artikel van onze Amerikaanse correspondent in NRC Handelsblad. "Vijftienduizend dollar bijvoorbeeld, om een openingsbod te kunnen uitbrengen op de eitjes van fotomodellen die op Internet verkocht worden aan de hoogste bieder." De Amerikaanse modefotograaf Ron Harris uit Malibu, die een website begon waarop modellen hun genetische materiaal ter veiling aanboden, blijkt nu de ganse wereldpers bij de neus te hebben genomen.

Een docent nieuwe media aan het Hunter College deed wat elke journalist had kunnen doen: hij meldde zich voor 24,95 dollar als lid aan bij Ron's Angels en ontdekte dat de veiling volkomen fake was. Ron Harris, exploitant van verscheidene sekssites, had, ter meerdere eer en glorie van zichzelf en zijn bedrijf Eros Entertainment Inc., de portretten van een achtttal pornomodellen als potentiële moeders geëtaleerd. Maar de ene na de andere 'modelmoeder' werd in de loop van de afgelopen week van de site verwijderd, omdat ze met hun nieuwe rol geen genoegen namen.

Ondertussen was geschied waar Harris op hoopte: een discussie over de aanvaardbaarheid van het uitbaten van menselijk genetisch materiaal had zich als een veenbrand over de media verspreid. "Mijn doel is om mijn boek Naked Power af te maken," gaf Harris in een - na de publiciteitsgolf (28 oktober) aan de site toegevoegde - editorial toe. Het boek gaat over "waarom schoonheid bestaat en hoe deze wetenschap je kan helpen gelukkig te worden", aldus de fotograaf.

De docent aan het Hunter College, Clay Shirky, vatte Harris' actie op 28 oktober in The New York Times (die de 'eierveiling' een paar dagen daarvoor nog als serieus nieuws had gebracht) samen als "een PR- stunt". "Als boeken over paarden, koningshuizen en Italië afzonderlijk goed lopen", luidt een bekend adagium in de uitgeverswereld, "dan betekent dat niet dat een boek over het paard van een Italiaanse prins een bestseller wordt."

Met Internet-nieuws valt blijkbaar een succesformule gemakkelijker uit te stippelen. De commotie rond de 'eierveiling' is een schoolvoorbeeld van instant-Internet-rumoer: aan het nieuws kleeft een dermate sensationeel zweem van modern leven, dat niemand zich de moeite getroost het waarheidsgehalte te controleren. Het recept voor een wereldwijde 'Free Publicity'-campagne moet een mengeling zijn van nieuwe media-toepasssingen, moderne, liefst controversiële wetenschap, glamour en veel geld. Uit de verkoop van Naked Power zal blijken dat de 'eierveiling' Ron Harris in elk geval geen windeieren heeft gelegd.

P.S.: In reactie op mijn ziekmelding gisteren ontving ik een aantal hartverwarmende reacties, waarvoor dank.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)