C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


29 oktober 1999

De Realdoll

Nu de Internet-veiling van eiercellen van modellen een publiciteitsstunt blijkt te zijn geweest van een pornofotograaf, rest nog maar één middel om de ideale vrouw in huis te halen. "Ik wilde u even snel berichten dat mijn pop in werkelijkheid nog veel mooier is dan op de foto's op uw website," verklaart de gelukkige koper van een Realdoll. "Wat betreft de ingangen, ik had even moeite in het begin maar met wat glijmiddel is het precies goed. Het voelt zo echt. U heeft geweldig werk gedaan door zo'n realistische pop te maken. Ik ben EXTREEM gelukkig, om het zacht uit te drukken. Dank u." Vormen de anonieme getuigenissen van gelukkige gebruikers al interessante leesstof, dat geldt zeker ook voor de informatie elders op deze site, die, sinds ik er een paar jaar geleden een bezoek bracht, aanzienlijk is geavanceerd.

Realdoll is ontwikkeld door een voormalig poppenmaker voor film- en televisieproducties. Door een vertrouwelijke, niet filmgebonden vraag naar damespoppen kwam de oprichter van Abyss Creations op het idee zijn zaak om te buigen naar een sekspoppenindustrie. De poppen hebben een anatomisch verantwoord en met de hand vervaardigd stalen skelet, waaromheen, verzekeren de makers, een natuurgetrouwe siliconenlaag het vlees en de huid in echtheid benadert. Het bedrijf heeft nu een flink aantal werknemers dat dagelijks met veel plezier, zag ik in een filmpje op RTL 5 of SBS 6, enkele tientallen poppen onderhanden neemt. Ze werden door de makers aangeprezen als fraaie, immer willige echtgenotes die hun man nooit aan de kop zeuren.

Elke pop is anders, maakte de Realdoll-oprichter duidelijk, en komt tegemoet aan de specifieke verlangens van de klant. Zonder Internet zou het bedrijf nooit zo'n hoge vlucht hebben genomen: hier kan de aspirant-poppenkoper in alle privacy uitzoeken hoe hij zijn pop hebben wil. Hij kan kiezen uit Leah, Stacy, Celine, Nika, Amanda en Tami, of uit de nieuwkomers Mai en Stephanie. Op de site wordt in de trant van de connaisseurs over de collectie gesproken: "Lichaam 5 is gearriveerd!" Stephanie biedt voor de liefhebbers van grote borsten een alternatief met haar toch niet navenant zware lichaam. Maar voor wie een echte petite prefereert, is er Amanda (lichaam 4). Hoofd 9, dat van Mai, komt tegemoet aan de toenemende vraag naar het Japanse type. Dan pas komen details als kleur van de ogen, huid, mascara, nagels en hoofdhaar en last but not least de kleur en vorm (Natural, Trimmed of Shaved) van het schaamhaar in beeld.

Sinds deze maand is er Realdoll: The movie, kondigt de site trots aan. Het is een feature film met expliciete seks ("...een Realdoll in actie...") over een man die zijn huwelijk verbreekt en op zoek gaat naar de ultiem bevredigende relatie - om uiteraard ten slotte een verhouding aan te gaan met de sekspop. "Wie kan beter de kwaliteit van de Realdoll testen dan Ron Jeremy, de Koning van de Adult Movie?" vragen de adverteerders ($ 44.95 exclusief verzendingskosten) retorisch. Het is alles koren op de molen van de expanderende Abyss Creations, waar dagelijks de verhuiskisten met Stephanies, Celines en Nika's het pand verlaten. "Kan ik bij u terecht als de liefde voor mijn pop ineens over is?" luidt een van de frequent gestelde vragen. Nee, Realdoll beschouwt de verkooptransactie (standaardprijs $ 5249, exclusief) als definitief. Hoe zo'n ongelukkige koper zich van zijn gebruikte pop afhandig maakt, vermeldt de site niet. Via een Internet- veiling?

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)