C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
26 oktober 1999
Trechter
Riep ik gisteren op tot 'ketterse' artikelen over Internet, vandaag word
ik op mijn wenken bediend door Herbert Blankensteijn. In de
Volkskrant weerspreekt hij de bewering, gedaan door Jan Prins
van het ISOC, dat vooral de consument garen bij het net spint.
Blankensteijn zet uiteen dat op Internet de prijzen juist niet lager
zijn en dat de klant ook voor alle 'gratis' aanbiedingen uiteindelijk
diep in de beurs moet tasten. Fanatiek optimisme en torenhoge
verwachtingen, aangeblazen door hype-achtige publiciteit, joegen de
prijs van Internet-bedrijven op, terwijl van winst nog lang geen sprake
is. De schaalvergroting en machtsconcentratie die nu in de Internet-
business plaatsvindt, leidt volgens Blankensteijn tot een ernstige
verschraling van de keuzemogelijkheden. "En zo is Internet een
gigantische trechter", concludeert hij, "die geld van ondernemers en
het publiek in de zakken van een select groepje grootaandeelhouders,
managers en succesvolle starters doet belanden."
De versnelling die zich in de wereld van de media heeft voorgedaan, leidt volgens James Gleick tot haastziekte: "Als we de tijd niet begrijpen", schrijft hij in Faster, "worden we er het slachtoffer van." Hij signaleert de paradox dat alle snelle technologie geen tijdwinst oplevert, maar juist meer tijd kost. We moeten ons, om op ons werk bij te blijven, voortdurend de nieuwste snufjes en updates eigen maken terwijl onze vaardigheden op de computer in razend tempo verouderen. En ondertussen worden we bestookt met steeds meer reclame, het uitgangspunt van Douglas Rushkoffs Coercion: Why We Listen to What They Say. Hij betoogt dat nieuwe media er niet zijn ter verheffing van de gebruikers, maar puur en alleen om dankzij 'data- mining' - producten nog gerichter te kunnen verkopen. Ook hier wordt de vergelijking met een verslaafde gemaakt, nu een die volkomen is overgeleverd aan de op zijn of haar persoonlijke behoeften afgestemde reclameboodschappen. Volgens Rushkoff hebben we ons volkomen vrijwillig aan de nieuwe technologie uitgeleverd en smijten we allen braaf ons geld in Blankensteijns trechter. " Niemand kan dit proces terugdraaien zonder onze betrokkenheid of goedkeuring. Want zonder onze medeplichtigheid zijn 'zij' machteloos. Zonder ons bestaan zij niet."
|
Bovenkant pagina |