C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


25 oktober 1999

Internetberichtgeving

Berichtgeving over Internet gaat een eigen leven leiden. 'E-news' wordt het al genoemd, de geestdriftige verslaggeving over de zakelijke, sociale en juridische aspecten van de digitale snelweg. Geen internationaal tijdschrift besteedde er geen omslagverhaal aan. "Internet verkoopt beter dan seks of misdaad", verklaarde de hoofdredacteur van Fortune tevreden in de International Herald Tribune. Het nummer met zijn coverstory 'Dot.com Fever' was Fortune's best verkochte nummer ooit.

Het onderwerp spreekt een grote groep mensen aan, en belangrijker voor de met ontlezing kampende uitgevers: jonge mensen. Spectaculaire Internet-artikelen verenigen een aantal aspecten die tot de verbeelding spreken: snelle rijkdom, nieuwe technologie, moderne creativiteit en de heraldiek van het als kleine jongen bevechten van de economische grootmachten. Journalisten 'geloven' in het nieuwe medium. De schaduwzijden - de mislukkingen, de trivialiteit, de dreigende kenniskloof en de enorme financiële offers die bedrijven zich getroosten om 'erbij te zijn' - blijven onderbelicht. "Journalisten maken de fout dat ze uitgaan van hun eigen werk", zegt Clifford Stroll, auteur van Silicon Snake Oil. "Internet vergemakkelijkt hun dagelijks werk, maar dat hoeft nog niet te gelden voor vertegenwoordigers, architecten, taxichauffeurs en bloemisten."

De andere kant van de kranten- en tijdschriftenpagina's, de ruimte voor de advertenties, worden eveneens in steeds heviger mate in beslag genomen door Internet. Aanbieders van Internet en leveranciers van alle mogelijke elektronische diensten smeken om de aandacht van de lezer en zeker die van de talrijke Internet-specials. Laats viel een folder van KPN Telecom op de mat met de mededeling: 'Ontdek de wereld van Internet', waarmee het medium dezelfde status heeft bereikt als Peter Stuyvesant in de jaren zeventig. Met deze slogan probeerde het sigarettenmerk destijds bij beelden van vliegvelden rokers te paaien. De boodschap is in beide gevallen duidelijk: wie deze wereld nog niet heeft ontdekt is een a-dynamische, oninteressante en nergens van wetende outcast. Voor de 'oude' media komt het nieuwe medium als manna uit de hemel, het onderwerp wordt in de serieuze pers even hartelijk omhelsd als de sterren van een nieuwe soapserie in de roddelpers. Maar zijn de media niet, vraagt de International Herald Tribune zich af, deel geworden van een door de industrie aangewakkerde hype? In de afgelopen vijf jaar is de kijk op Internet in elk geval, aldus de oprichter van de de financiele site TheStreet.com, veranderd van scepsis in een heilig geloof. De tijd is rijp voor ketterse Internet-artikelen.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)