C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
25 oktober 1999
Internetberichtgeving
Berichtgeving over Internet gaat een eigen leven leiden. 'E-news' wordt het al genoemd, de geestdriftige verslaggeving over de zakelijke,
sociale en juridische aspecten van de digitale snelweg. Geen
internationaal tijdschrift besteedde er geen omslagverhaal aan.
"Internet verkoopt beter dan seks of misdaad", verklaarde de
hoofdredacteur van Fortune tevreden in de International
Herald Tribune. Het nummer met zijn coverstory 'Dot.com Fever' was
Fortune's best verkochte nummer ooit.
De andere kant van de kranten- en tijdschriftenpagina's, de ruimte voor de advertenties, worden eveneens in steeds heviger mate in beslag genomen door Internet. Aanbieders van Internet en leveranciers van alle mogelijke elektronische diensten smeken om de aandacht van de lezer en zeker die van de talrijke Internet-specials. Laats viel een folder van KPN Telecom op de mat met de mededeling: 'Ontdek de wereld van Internet', waarmee het medium dezelfde status heeft bereikt als Peter Stuyvesant in de jaren zeventig. Met deze slogan probeerde het sigarettenmerk destijds bij beelden van vliegvelden rokers te paaien. De boodschap is in beide gevallen duidelijk: wie deze wereld nog niet heeft ontdekt is een a-dynamische, oninteressante en nergens van wetende outcast. Voor de 'oude' media komt het nieuwe medium als manna uit de hemel, het onderwerp wordt in de serieuze pers even hartelijk omhelsd als de sterren van een nieuwe soapserie in de roddelpers. Maar zijn de media niet, vraagt de International Herald Tribune zich af, deel geworden van een door de industrie aangewakkerde hype? In de afgelopen vijf jaar is de kijk op Internet in elk geval, aldus de oprichter van de de financiele site TheStreet.com, veranderd van scepsis in een heilig geloof. De tijd is rijp voor ketterse Internet-artikelen.
|
Bovenkant pagina |