C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
21 oktober 1999
Experiment (2)
De resultaten van het experiment verbazen Henk Swarttouw, secretaris pers en cultuur aan de Nederlandse ambassade te Parijs, 'helaas' niet. "Hier in Frankrijk neemt één van de grootste portals, Hachette al maanden geen aanmeldingen van nieuwe sites of URL's meer in ontvangst, eenvoudigweg omdat men geen zin en energie heeft om zich door alle rotzooi heen te werken." Jozef van Kessel, die tijdens de Belgische verkiezingen op Internet actie voerde tegen het Vlaams Blok, ziet het minder somber in. "Ik heb toen veel informatie over het Blok uit de bibliotheek en op Internet verzameld, en ben berichten gaan plaatsen in discussiegroepen als be.politics en nl.politiek. Op mijn homepage hield ik de stand van zaken rond de Europese Verkiezingen bij. Vanaf april 1999 ben ik korte nieuwsfeiten op mijn homepage gaan zetten, van circa 5 regels. Deze worden net door de zoekrobots gelezen, en ik kreeg vrij snel treffers toen de dioxine-affaire uitbrak. Het was geen massale belangstelling, maar dat was ook niet mijn opzet." Kessels meent dat hij aldus 'als opinieleider' enige invloed had op deze verkiezingen: "13 juni 1999 is immers geen tweede zwarte zondag geworden, maar dioxinezondag." "De gewelddadigheid en oversekstheid van de mens/maatschappij/man is een gegeven", legt Mathijs Beyer uit Leiden zich bij de situatie neer. "Kennelijk is dit gegeven zo beangstigend dat er geen directe heldere analyse van kan worden gemaakt. De politici & moraalridders blijven hangen bij de veroordeling van incidenten & uitwassen. Oh, wat is dit toch erg! Ja ja, meneer de Lange heeft weer eens aangetoond hoe übermenschelijk braaf hij wel niet is. Wat een onzin! Mensen zijn egoïstisch. (...) Mensen zijn blind, doof, bang & hongerend (naar seks, geweld, bevrediging, hamburgers & Star Wars-poppetjes)." Gelukkig getuigt het Internet-aanbod daar niet uitsluitend van. Twee lezers vroegen zich af wat ze aanmoesten met The Hunger Site waar op een wereldkaart steeds een land zwart oplicht ten teken dat daar op dat moment iemand door voedseltekort sterft. Wie op een knop klikt kan 'een keer per dag' een kopje rijst, meel of mais doneren. "Een zieke grap of integer?", wil Karel Blaaupot weten. "We hebben deze website uitgeprobeerd, het is legitiem", concludeert Judith van Praag na een uitvoerige beschrijving: "Zegt het voort." Wie een bijdrage heeft geleverd, belandt bij de sponsorpagina: reis-aanbiedingen, een vergelijkende autoverzekeringssite, adressenlabels, bloemen, een virtueel warenhuis, etcetera. Deze in e- commerce gespecialiseerde bedrijven, meldt de FAQ van The Hunger Site, sponoren voor de naamsbekendheid en uit ideële motieven. Ze stellen zich garant voor verzending van het voedsel naar de landen met voedselgebrek. De site is een succes: in juni nog geen tweehonderdduizend, in augustus twee miljoen en in september bijna twee miljoen 'donaties'.
|
Bovenkant pagina |