|  
 
DE DRAAD
Eerder verschenen
 columns
 De column De Draad verschijnt vijf keer
 per week.
 Lees De Draad en
 
  schrijf Tom Rooduijn 
rooduijn@nrc.nl
 
 
 
JL HELDRING
HJA HOFLAND
 YOUP VAN 'T HEK
 KAREL KNIP
 ELSBETH ETTY
 ROEL JANSSEN
 CS VRIJDAG
 
 
      | 
 T O M   R O O D U I J N
 
 
 
 
15 oktober 1999
 
Prijzen 
Een van de aardige aspecten van Internet is, dat de prijzen van
artikelen op  hun kop worden gezet. Gisteren beschreef ik de triomf van
een 14-jarige jongen  uit Usquert, die de aanbieders van mobiele
telefonie tegen elkaar wist uit te  spelen door op zijn 'Bencom-site'
een handige  prijsvergelijking aan te bieden. Een soortgelijk initiatief is 'Koopwijzer' dat
tijdens de beurs Internet In Business on-line ging.  Koopwijzer biedt
vergelijkende informatie over een veelheid aan producten in de
categorieën elektronica, huishoudelijke apparaten, computers en
vervoer. "Zo  wordt de consument eindelijk wegwijs gemaakt in de wirwar
van productinformatie  die de verschillende fabrikanten en winkeliers
bieden", meldt Koopwijzer in  een persbericht. Nadat de bezoeker van
Koopwijzer een product van zijn of haar  voorkeur gekozen heeft, is het
mogelijk om dit on-line te bestellen bij een  aanbieder naar keuze.
 
Waar vroeger de consument advertenties moest vergelijken, winkels langs
moest  gaan, offertes moest laten uitbrengen of uitputtende
telefoongesprekken moest  voeren om de meest voordelige aanbieding te
vinden, kan hij nu thuis rustig  kijken en vergelijken om  desgewenst
via dezelfde computer  tot een aankoop  over te gaan. De populariteit
van dit verschijnsel blijkt alleen al uit het  feit dat in de Verenigde
Staten verscheidene 'portals' tot het implementeren  van een
prijsvergelijkings-service zijn overgegaan. Door Internet is nog een
ander, prijsdrukkend mechanisme ontstaan: groepen kopers formeren zich
via het  net, om gezamenlijk een quantumkorting bij een aanbieder te
bedingen. Deze  ontwikkeling moet op den duur voor de verkopers van
producten en diensten  ingrijpende gevolgen hebben: scherpere
prijsstellingen, in de hoop dat door  lagere winsten per product toch
een hogere omzet wordt gegenereerd. In de  computerindustrie  software
en hardware -, vooroplopend in e-commerce-transacties, leidde dit al tot
een hevige concurentieslag. 
Daar staat een ander aspect van Internet-handel tegenover, die juist de
waarde  van goederen doet toenemen: de on-line veiling. Wie vroeger iets
te koop aan  wilde bieden, moest genoegen nemen met de prijs die er in
zijn of haar directe  omgeving voor geboden werd; in de kennissenkring,
op een lokale markt of  eventueel bij het plaatselijk veilinghuis. Door
de schaalvergroting die  Internet teweegbracht, kan de verkoper van een
schilderij, klok, stuk antiek of  antiquarisch boek nu met meer
vertrouwen de maximale prijs verwachten.  Conclusie: nieuwe spullen
worden goedkoper, oude artikelen duurder. Maar biedt  de Internet-
veiling ook uitkomst voor de tegen zwarte handel van kaartjes  kampende
cabaretiers en muzikanten? Impresariaat Mojo kondigde aan hiertoe over
te gaan, ter voorkoming van een 'nederlaag' als die van Youp van 't Hek
omtrent  zijn oudejaarsconference.
De 'patjepeeërs met GSM-etjes' die zich nu rond de verkoopkantoren
verdringen,  zullen zich straks ongetwijfeld als gegadigde op Internet
melden. Om de  kaartjes even later voor een hogere prijs aan te bieden,
via een horeca-arrangement, een sightseeingtour - of een andere
Internetveiling. Het is een  illusie te denken dat door een Internet-
veiling toegangskaartjes voor de juiste  prijs bij de juiste mensen
terechtkomen. Dan geldt eens te meer het principe  van de
prijsdemocratisering en 'Wat de gek er voor geeft'.
 
  |   |