DE DRAAD
Eerder verschenen columns
De column De Draad verschijnt vijf keer per week. Lees De Draad en schrijf Tom Rooduijn
rooduijn@nrc.nl
JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
|
T O M R O O D U I J N
15 oktober 1999
Prijzen
Een van de aardige aspecten van Internet is, dat de prijzen van
artikelen op hun kop worden gezet. Gisteren beschreef ik de triomf van
een 14-jarige jongen uit Usquert, die de aanbieders van mobiele
telefonie tegen elkaar wist uit te spelen door op zijn 'Bencom-site'
een handige prijsvergelijking aan te bieden. Een soortgelijk initiatief is 'Koopwijzer' dat
tijdens de beurs Internet In Business on-line ging. Koopwijzer biedt
vergelijkende informatie over een veelheid aan producten in de
categorieën elektronica, huishoudelijke apparaten, computers en
vervoer. "Zo wordt de consument eindelijk wegwijs gemaakt in de wirwar
van productinformatie die de verschillende fabrikanten en winkeliers
bieden", meldt Koopwijzer in een persbericht. Nadat de bezoeker van
Koopwijzer een product van zijn of haar voorkeur gekozen heeft, is het
mogelijk om dit on-line te bestellen bij een aanbieder naar keuze.
Waar vroeger de consument advertenties moest vergelijken, winkels langs
moest gaan, offertes moest laten uitbrengen of uitputtende
telefoongesprekken moest voeren om de meest voordelige aanbieding te
vinden, kan hij nu thuis rustig kijken en vergelijken om desgewenst
via dezelfde computer tot een aankoop over te gaan. De populariteit
van dit verschijnsel blijkt alleen al uit het feit dat in de Verenigde
Staten verscheidene 'portals' tot het implementeren van een
prijsvergelijkings-service zijn overgegaan. Door Internet is nog een
ander, prijsdrukkend mechanisme ontstaan: groepen kopers formeren zich
via het net, om gezamenlijk een quantumkorting bij een aanbieder te
bedingen. Deze ontwikkeling moet op den duur voor de verkopers van
producten en diensten ingrijpende gevolgen hebben: scherpere
prijsstellingen, in de hoop dat door lagere winsten per product toch
een hogere omzet wordt gegenereerd. In de computerindustrie software
en hardware -, vooroplopend in e-commerce-transacties, leidde dit al tot
een hevige concurentieslag.
Daar staat een ander aspect van Internet-handel tegenover, die juist de
waarde van goederen doet toenemen: de on-line veiling. Wie vroeger iets
te koop aan wilde bieden, moest genoegen nemen met de prijs die er in
zijn of haar directe omgeving voor geboden werd; in de kennissenkring,
op een lokale markt of eventueel bij het plaatselijk veilinghuis. Door
de schaalvergroting die Internet teweegbracht, kan de verkoper van een
schilderij, klok, stuk antiek of antiquarisch boek nu met meer
vertrouwen de maximale prijs verwachten. Conclusie: nieuwe spullen
worden goedkoper, oude artikelen duurder. Maar biedt de Internet-
veiling ook uitkomst voor de tegen zwarte handel van kaartjes kampende
cabaretiers en muzikanten? Impresariaat Mojo kondigde aan hiertoe over
te gaan, ter voorkoming van een 'nederlaag' als die van Youp van 't Hek
omtrent zijn oudejaarsconference.
De 'patjepeeërs met GSM-etjes' die zich nu rond de verkoopkantoren
verdringen, zullen zich straks ongetwijfeld als gegadigde op Internet
melden. Om de kaartjes even later voor een hogere prijs aan te bieden,
via een horeca-arrangement, een sightseeingtour - of een andere
Internetveiling. Het is een illusie te denken dat door een Internet-
veiling toegangskaartjes voor de juiste prijs bij de juiste mensen
terechtkomen. Dan geldt eens te meer het principe van de
prijsdemocratisering en 'Wat de gek er voor geeft'.
|
|