C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


15 oktober 1999

Prijzen


Een van de aardige aspecten van Internet is, dat de prijzen van artikelen op hun kop worden gezet. Gisteren beschreef ik de triomf van een 14-jarige jongen uit Usquert, die de aanbieders van mobiele telefonie tegen elkaar wist uit te spelen door op zijn 'Bencom-site' een handige prijsvergelijking aan te bieden. Een soortgelijk initiatief is 'Koopwijzer' dat tijdens de beurs Internet In Business on-line ging. Koopwijzer biedt vergelijkende informatie over een veelheid aan producten in de categorieën elektronica, huishoudelijke apparaten, computers en vervoer. "Zo wordt de consument eindelijk wegwijs gemaakt in de wirwar van productinformatie die de verschillende fabrikanten en winkeliers bieden", meldt Koopwijzer in een persbericht. Nadat de bezoeker van Koopwijzer een product van zijn of haar voorkeur gekozen heeft, is het mogelijk om dit on-line te bestellen bij een aanbieder naar keuze.

Waar vroeger de consument advertenties moest vergelijken, winkels langs moest gaan, offertes moest laten uitbrengen of uitputtende telefoongesprekken moest voeren om de meest voordelige aanbieding te vinden, kan hij nu thuis rustig kijken en vergelijken om desgewenst via dezelfde computer tot een aankoop over te gaan. De populariteit van dit verschijnsel blijkt alleen al uit het feit dat in de Verenigde Staten verscheidene 'portals' tot het implementeren van een prijsvergelijkings-service zijn overgegaan. Door Internet is nog een ander, prijsdrukkend mechanisme ontstaan: groepen kopers formeren zich via het net, om gezamenlijk een quantumkorting bij een aanbieder te bedingen. Deze ontwikkeling moet op den duur voor de verkopers van producten en diensten ingrijpende gevolgen hebben: scherpere prijsstellingen, in de hoop dat door lagere winsten per product toch een hogere omzet wordt gegenereerd. In de computerindustrie software en hardware -, vooroplopend in e-commerce-transacties, leidde dit al tot een hevige concurentieslag.

Daar staat een ander aspect van Internet-handel tegenover, die juist de waarde van goederen doet toenemen: de on-line veiling. Wie vroeger iets te koop aan wilde bieden, moest genoegen nemen met de prijs die er in zijn of haar directe omgeving voor geboden werd; in de kennissenkring, op een lokale markt of eventueel bij het plaatselijk veilinghuis. Door de schaalvergroting die Internet teweegbracht, kan de verkoper van een schilderij, klok, stuk antiek of antiquarisch boek nu met meer vertrouwen de maximale prijs verwachten. Conclusie: nieuwe spullen worden goedkoper, oude artikelen duurder. Maar biedt de Internet- veiling ook uitkomst voor de tegen zwarte handel van kaartjes kampende cabaretiers en muzikanten? Impresariaat Mojo kondigde aan hiertoe over te gaan, ter voorkoming van een 'nederlaag' als die van Youp van 't Hek omtrent zijn oudejaarsconference. De 'patjepeeërs met GSM-etjes' die zich nu rond de verkoopkantoren verdringen, zullen zich straks ongetwijfeld als gegadigde op Internet melden. Om de kaartjes even later voor een hogere prijs aan te bieden, via een horeca-arrangement, een sightseeingtour - of een andere Internetveiling. Het is een illusie te denken dat door een Internet- veiling toegangskaartjes voor de juiste prijs bij de juiste mensen terechtkomen. Dan geldt eens te meer het principe van de prijsdemocratisering en 'Wat de gek er voor geeft'.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)