DE DRAAD
Eerder verschenen columns
De column De Draad verschijnt vijf keer per week. Lees De Draad en schrijf Tom Rooduijn
rooduijn@nrc.nl
JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
|
T O M R O O D U I J N
14 oktober 1999
Idee
"De grootste successen op Internet zijn die initiatieven die herkenbaar
zijn en waar de bezoeker zich kan thuis voelen, nuttige informatie
koppelen aan gebruiksgemak en vooral de vensters van de geest openen
met ideeën die expliciet en impliciet worden gepresenteerd."
Woorden van copywriter en consultant in commerciële communicatie
Arjan van der Kaap in het jongste nummer van het tijdschrift
Adformatie. Hij schreef ze naar aanleiding van de bedenkingen
van Ahold-topman Cees van der Hoeven jegens e-commerce. De tekst zou
ook geschreven kunnen zijn naar aanleiding van het succes van zo'n
'expliciet gepresenteerd' idee, waaraan gisteravond Paul de Leeuw vijf
innemende minuten wijdde.
Op zijn dertiende kreeg Ben Woldring uit Usquert op zijn school te
Warffum de opdracht een nuttige website te ontwerpen. Orde scheppen in
de wildgroei aan beltarieven leek hem wel wat. In zijn omgeving, had
hij gemerkt, kon niemand meer wijs uit de talloze advertenties en
aantrekkelijke aanbiedingen voor mobiel bellen. Hoe handig zou het zijn
als je op één website alle tarieven, inclusief de
verschillende dal- en de piekprijzen, bij elkaar had. Hij leende in de
bibliotheek een boekje over webontwerp en ging aan de slag. Bencom, 'de compleetste telecomsite', behoort inmiddels tot de
honderd populairste sites van Nederland. De nu 14-jarige Ben opende
onlangs een tweede site, Belwijzer, waar je door de eigen telefoonnota in te voeren te weten kan komen bij welke
maatschappij je het goedkoopste uit bent. Aan de Wadwerderweg 10 in
Usquert is inmiddels een klein industrietje om de scholier ontstaan.
Vriendjes helpen Ben tegen betaling met het invoeren van informatie en
het uitbreiden van zijn sites, terwijl hij zelf contact onderhoudt met
de telefoonmaatschappijen en andere adverteerders. Hij houdt er, zei
hij gisteren tevreden grijnzend, een 'leuk zakcentje' aan over.
De uitzending zal Bencom ongetwijfeld doen stijgen in de top-honderd, in
het gastenboek is te zien hoe goed de sites aanslaan. "Wat een
fantastisch idee van je, geniaal", luidt een reactie. Of: ,Ik ben trots
op je, Ben", "Goed gedaan joggie", "Toffe site" en "Nederland zal nog
veel van je horen, en rijk van je worden." Een mooiere case-study om
Cees van der Hoeven van de kracht van e-commerce te overtuigen, is niet
denkbaar: iedereen kan het wanneer het goede idee op het goede moment
wordt uitgevoerd. De waarde van dergelijke sites, de mogelijkheid van
prijsvergelijking, vormt tegelijk de bedreiging voor het bedrijfsleven:
het dwingt tot scherpere prijsstelling, waar uiteindelijk de consument
de vruchten van plukt. Dit voorbeeld slaat nog eens extra aan vanwege
het hoge David en Goliath-karakter: de miljoenen aan
advertentiecampagnes bestedende GSM-bedrijven worden niet tegen elkaar
uitgespeeld door een handige zakenman, maar door aardige een scholier te
Usquert.
|
|