C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


14 oktober 1999

Idee


"De grootste successen op Internet zijn die initiatieven die herkenbaar zijn en waar de bezoeker zich kan thuis voelen, nuttige informatie koppelen aan gebruiksgemak en vooral de vensters van de geest openen met ideeën die expliciet en impliciet worden gepresenteerd." Woorden van copywriter en consultant in commerciële communicatie Arjan van der Kaap in het jongste nummer van het tijdschrift Adformatie. Hij schreef ze naar aanleiding van de bedenkingen van Ahold-topman Cees van der Hoeven jegens e-commerce. De tekst zou ook geschreven kunnen zijn naar aanleiding van het succes van zo'n 'expliciet gepresenteerd' idee, waaraan gisteravond Paul de Leeuw vijf innemende minuten wijdde.

Op zijn dertiende kreeg Ben Woldring uit Usquert op zijn school te Warffum de opdracht een nuttige website te ontwerpen. Orde scheppen in de wildgroei aan beltarieven leek hem wel wat. In zijn omgeving, had hij gemerkt, kon niemand meer wijs uit de talloze advertenties en aantrekkelijke aanbiedingen voor mobiel bellen. Hoe handig zou het zijn als je op één website alle tarieven, inclusief de verschillende dal- en de piekprijzen, bij elkaar had. Hij leende in de bibliotheek een boekje over webontwerp en ging aan de slag. Bencom, 'de compleetste telecomsite', behoort inmiddels tot de honderd populairste sites van Nederland. De nu 14-jarige Ben opende onlangs een tweede site, Belwijzer, waar je door de eigen telefoonnota in te voeren te weten kan komen bij welke maatschappij je het goedkoopste uit bent. Aan de Wadwerderweg 10 in Usquert is inmiddels een klein industrietje om de scholier ontstaan. Vriendjes helpen Ben tegen betaling met het invoeren van informatie en het uitbreiden van zijn sites, terwijl hij zelf contact onderhoudt met de telefoonmaatschappijen en andere adverteerders. Hij houdt er, zei hij gisteren tevreden grijnzend, een 'leuk zakcentje' aan over. De uitzending zal Bencom ongetwijfeld doen stijgen in de top-honderd, in het gastenboek is te zien hoe goed de sites aanslaan. "Wat een fantastisch idee van je, geniaal", luidt een reactie. Of: ,Ik ben trots op je, Ben", "Goed gedaan joggie", "Toffe site" en "Nederland zal nog veel van je horen, en rijk van je worden." Een mooiere case-study om Cees van der Hoeven van de kracht van e-commerce te overtuigen, is niet denkbaar: iedereen kan het wanneer het goede idee op het goede moment wordt uitgevoerd. De waarde van dergelijke sites, de mogelijkheid van prijsvergelijking, vormt tegelijk de bedreiging voor het bedrijfsleven: het dwingt tot scherpere prijsstelling, waar uiteindelijk de consument de vruchten van plukt. Dit voorbeeld slaat nog eens extra aan vanwege het hoge David en Goliath-karakter: de miljoenen aan advertentiecampagnes bestedende GSM-bedrijven worden niet tegen elkaar uitgespeeld door een handige zakenman, maar door aardige een scholier te Usquert.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)