C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
30 september 1999
Koninginnedag
"Zo geruststellend vind ik de Amazon-boodschap niet!" schreef Theo van Steegeren. "Het mag zo zijn dat Amazon meer gaat opschuiven in de richting van een combinatie van e-commerce en 'brick-and-mortar' commerce, voor de meeste Nederlandse bedrijven geldt dat ze nog geheel of grotendeels op de brick-and-mortar handel vertrouwen. Veel van die bedrijven zullen wel degelijk in de richting van e-commerce moeten opschuiven en de e-commerce in hun dagelijkse doen en laten moeten integreren. Bedrijven die uitsluitend via e-commerce rijk proberen te worden, bevinden zich inderdaad in een luchtbel-economie; dat geldt echter evenzeer voor bedrijven die het internet volledig links laten liggen." Van Steegerens bevindingen worden bevestigd door een recent onderzoek van de Gartner Group, waaruit blijkt dat 75 procent van de alle e- commerce-activiteiten zal mislukken. Een van de grootste fouten die bedrijven maken, is dat ze hun manier van zakendoen volledig veranderen en in dienst stellen van e-business. Gebruik e-business als een gereedschap, raden analisten aan. E-business is een middel om bij het doel te komen, niet het doel zelf. Volgens de Gartner Group is 'mix management' de sleutel tot het succes: een combinatie tussen het traditionele zakenmodel en het e-business-model, waarbij de e-business stap voor stap opgebouwd moet worden. Toch moet je een snelle jongen zijn om in de e-commerce-wereld te overleven. Het rapport waarschuwt de online-managers, de concurrentie in de gaten te houden vanwege agressieve nieuwe bedrijven die ten koste van alles hun doel willen bereiken. Onderzoeker A. Drobik: "In het verleden aten de grote jongens de kleine jongens op. In de toekomst zullen de snelle jongens de langzame opeten."
|
Bovenkant pagina |