C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


30 september 1999

Koninginnedag


Ze verbieden weliswaar de verkoop van levende beesten en wapens (en het levenloze lichaam van een aids-patiënt, zoals onlang aangeboden bij E-bay), maar ook Amazon gaat de vlooienmarkt op. Dit bedrijf zoekt naarstig naar expansie, omdat alleen de verkoop van boeken en cd's niet lonend is. De webpionier van weleer kocht al een speelgoedwinkel en een drogisterij en investeerde in het traditionele veilinghuis Sotheby's. E-bay , Amazons grote broer, waar dagelijkse voor zeven miljoen dollar wordt verhandeld, stak geld in het veilinghuis Butterfield & Butterfield. Beide online-verkopers zijn in gesprek met de Amerikaanse National Association of Auctioneers over samenwerking. Als het zo doorgaat wordt het veilingwezen de eerste sector die door de virtuele concurrentie wordt opgeslokt - en Internet een permanente Koninginnedag.

Deze ontwikkeling laat ook zien, dat een uitsluitend op online- activiteiten gebaseerde onderneming geen levensvatbaarheid heeft. Afgelopen maandag schreef ik over de groeistuipen van Amazon, dat zich om eindelijk winstgevend te worden uitbreidt met 'echte' (brick-and- mortar) winkels. Ik noemde dat een geruststellende boodschap voor Nederlandse ondernemers, die, bang om de boot te missen, verwachtingsvol over de beursvloer van Internet in Business schuifelden.

"Zo geruststellend vind ik de Amazon-boodschap niet!" schreef Theo van Steegeren. "Het mag zo zijn dat Amazon meer gaat opschuiven in de richting van een combinatie van e-commerce en 'brick-and-mortar' commerce, voor de meeste Nederlandse bedrijven geldt dat ze nog geheel of grotendeels op de brick-and-mortar handel vertrouwen. Veel van die bedrijven zullen wel degelijk in de richting van e-commerce moeten opschuiven en de e-commerce in hun dagelijkse doen en laten moeten integreren. Bedrijven die uitsluitend via e-commerce rijk proberen te worden, bevinden zich inderdaad in een luchtbel-economie; dat geldt echter evenzeer voor bedrijven die het internet volledig links laten liggen." Van Steegerens bevindingen worden bevestigd door een recent onderzoek van de Gartner Group, waaruit blijkt dat 75 procent van de alle e- commerce-activiteiten zal mislukken. Een van de grootste fouten die bedrijven maken, is dat ze hun manier van zakendoen volledig veranderen en in dienst stellen van e-business. Gebruik e-business als een gereedschap, raden analisten aan. E-business is een middel om bij het doel te komen, niet het doel zelf. Volgens de Gartner Group is 'mix management' de sleutel tot het succes: een combinatie tussen het traditionele zakenmodel en het e-business-model, waarbij de e-business stap voor stap opgebouwd moet worden. Toch moet je een snelle jongen zijn om in de e-commerce-wereld te overleven. Het rapport waarschuwt de online-managers, de concurrentie in de gaten te houden vanwege agressieve nieuwe bedrijven die ten koste van alles hun doel willen bereiken. Onderzoeker A. Drobik: "In het verleden aten de grote jongens de kleine jongens op. In de toekomst zullen de snelle jongens de langzame opeten."

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)