C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
6 september 1999
Verleukingskuur
Terug van vakantie kennisgenomen van de verleukingskuur die de Nederlandse pers heeft ondergaan. Ineens drong zich de vraag op: hoe
hebben we al die tijd eigenlijk kranten kunnen pruimen zonder
kleurrijke magazines, vrolijke rubrieken en pikante details uit het
liefdesleven van ons koningshuis? En hoe heeft een krant zonder
infotainment ooit levensvatbaar kunnen zijn? Aarzeling maakte plaats
voor euforie bij het lezen van de Volkskrant: uitstekende keuze
om vier grote foto's uit een amateurfilmpje van Alex' nieuwste op de
voorpagina te plaatsen, prima om nu eens Paul Verhoeven niet cynisch
maar trots te brengen en wat een keigoed idee om vrouwelijke politici
in extravagante mode te steken.
Elke lezer ziet dat ook de kwaliteitskranten de afgelopen jaren hun pagina's met ondermeer kleurgebruik, opmaaktechniek, nieuwe rubrieken en verandering in de hiërarchie probeerden te verlevendigen en overzichtelijker te maken - een proces dat zich bij veel buitenlandse kranten al voltrok (of zich in feite nog permanent voltrekt). Hetzelfde verschijnsel deed zich voor bij de nieuwsprogramma's van onze publieke omroepen na de komst van commerciële zenders (zoals de baas van het NOS-Journaal gisteren in dezelfde uitzending nog eens uiteenzette): niet langer hebben obscure nieuwsrubrieken het patent op aan speelfilm ontleende effecten om een reportage aanschouwelijker te maken. Beter een kleine knieval aan een groter publiek dan ten onder te gaan een motto dat getuigt van realiteitszin. Vanwaar toch de schroom om er voor uit te komen dat je je nieuwsmedium toegankelijker maakt - eenvoudig om uiteindelijk te overleven? Zoals alles in de zakenwereld, had de Volkskrant-baas kunnen opmerken, wil de uitgever van 'het product krant' nu eenmaal ook dat de winst wordt gemaximaliseerd. Of was iemand anders elders al zo leuk geweest?
|
Bovenkant pagina |