C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
6 augustus 1999
Wortel en bijl (2)
Toch is dat geen reden bij de pakken neer te gaan zitten. De grootste dagbladuitgever van Nederland, stelde Nu.nl- hoofdredacteur Ten Houten in deze rubriek, heeft de kans laten liggen als eerste met een permanent ververste nieuwssite op het net te verschijnen. Dat deed deze jonge, niet uit de journalistiek afkomstig ondernemer wel, samen met een handjevol andere enthousiastelingen. Wat is dan het antwoord van PCM, uitgever van ondermeer de Volkskrant, het Algemeen Dagblad en deze krant, op de nieuwe concurrentie? Op de gratis treinkrant Metro is door PCM een bod gedaan. Maar op het gebied van elektronisch uitgeven? "We zijn er nog niet uit", meldt PCM-topman C. Smaling deze morgen in de Volkskrant, in een artikel met de omineuze kop 'Afscheid van de drukpers valt uitgevers zwaar'. "Alle uitgevers worstelen met hun overstap naar een elektronische wereld", formuleert de krant het. "Zij moeten hun hoge marges en stabiele marktaandelen verruilen voor een virtuele zoektocht naar klanten die verwend zijn door Internet." Ondertussen vertrouwt Smaling op het voortbestaan van zijn bekende titels, in een omgeving waar iedereen zich tot uitgever kan bombarderen: "Maar waar het geld vandaan gaat komen, weten we nog niet". Laten we hopen dat de PCM-baas zich van den domme houdt om zijn bedrijfsstrategie niet prijs te geven.
|
Bovenkant pagina |