C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


6 augustus 1999

Wortel en bijl (2)


Wat de toekomst van het dagblad ook mag zijn, aan de elektronische versie wordt een langer bestaan toegeschreven dan aan de papieren editie. Vandaar dat geen krant het zich permitteert om niet aan de Internet-hausse deel te nemen. Dat deze tak van dienst nog hoofdzakelijk handenvol geld kost en nauwelijks wat oplevert, vormt voor de uitgevers geen beletsel om flink in websites te investeren en het product van de redactie geheel of gedeeltelijk kosteloos aan te bieden. Je kan er immers maar beter ervaring mee opdoen, dan de boot te missen, luidt het uitgeverscredo.

Het bestaan van de dagbladuitgever, in een tijd dat op stations en op Internet het nieuws gratis wordt verstrekt, is uiterst zorgelijk. Een pijnlijke vraag dringt zich langzamerhand op: wie wil er straks nog betalen voor de krant? De New York Times confronteerde de dagbladuitgever met de harde realiteit: de website van de krant afsluiten voor niet-betalende lezers leverde een drastische afname op van pageviews en dus van adverteerders. In allerijl werd de site weer voor iedereen toegankelijk gemaakt. De Internet-lezer wil blijkbaar niet betalen en niets wijst er op alle winstverwachtingen van uitgevers ten spijt dat dat in de nabije toekomst gaat veranderen.

Toch is dat geen reden bij de pakken neer te gaan zitten. De grootste dagbladuitgever van Nederland, stelde Nu.nl- hoofdredacteur Ten Houten in deze rubriek, heeft de kans laten liggen als eerste met een permanent ververste nieuwssite op het net te verschijnen. Dat deed deze jonge, niet uit de journalistiek afkomstig ondernemer wel, samen met een handjevol andere enthousiastelingen. Wat is dan het antwoord van PCM, uitgever van ondermeer de Volkskrant, het Algemeen Dagblad en deze krant, op de nieuwe concurrentie? Op de gratis treinkrant Metro is door PCM een bod gedaan. Maar op het gebied van elektronisch uitgeven? "We zijn er nog niet uit", meldt PCM-topman C. Smaling deze morgen in de Volkskrant, in een artikel met de omineuze kop 'Afscheid van de drukpers valt uitgevers zwaar'. "Alle uitgevers worstelen met hun overstap naar een elektronische wereld", formuleert de krant het. "Zij moeten hun hoge marges en stabiele marktaandelen verruilen voor een virtuele zoektocht naar klanten die verwend zijn door Internet." Ondertussen vertrouwt Smaling op het voortbestaan van zijn bekende titels, in een omgeving waar iedereen zich tot uitgever kan bombarderen: "Maar waar het geld vandaan gaat komen, weten we nog niet". Laten we hopen dat de PCM-baas zich van den domme houdt om zijn bedrijfsstrategie niet prijs te geven.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)