" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


4 augustus 1999

Ten Houten (slot)

"De site van 'NU' vermeldde als eerste het toch wel belangrijke nieuws dat Megawatti de verkiezingen in Indonesië had gewonnen; de geactualiseerde versie van NRC Handelsblad zei hierover niets", mailt Jacob Plandsoen fijntjes over de voorsprong die een permanent geactualiseerde nieuwssite heeft op een krantensite met een 24-uurs- ritme. Ja, zo kunnen we nog wel even doorgaan: wie zich ten tijde van de Kosovo-crisis via de belangrijkste nieuwsbronnen op Internet informeerde, was niet alleen geheel op de hoogte tegen de tijd dat het avondblad op de mat viel, hij wist bovendien wat gedurende de deadline van de krant en het moment van bezorging - ongeveer een halve dag verder nog allemaal in Kosovo was voorgevallen.

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment: Waarom Nu.nl met een lunchjournaal begon
In de afgelopen drie dagen was in deze rubriek de hoofdredacteur van Nu.nl [ te gast. Nu.nl is de eerste rond-de- klok geactualiseerde Nederlandse nieuwssite, een initiatief vanuit de zoekmachine llse voor. Hoofdredacteur Merien ten Houten, tevens Ilse- directeur, acht de volwassenwording van Internet een feit. "Doordat dit medium nu een volwaardige plaats naast andere media verdient, verandert de taak van die media", meent hij. Ten Houten vergelijkt het met de veranderde rol van de radio bij de opkomst van de televisie. Bovendien meent hij dat de krant allang zijn primaire taak als nieuwsvoorziener verloren heeft. "Het publiek voorziet in zijn behoefte aan snel nieuws steeds meer bij andere media. Dat betekent een toenemend risico voor de kranten."

Maar er is meer dan nieuws waarop kranten niet het alleenrecht hebben, betoogt Ten Houten. "Waarom is de oplage van de Telegraaf op zaterdag zo groot? Vanwege de 'Zoekertjes'! Zulke classifieds zijn niet meer een specifiek krantenproduct, maar doen het steeds beter op Internet. Kijk naar hoe goed bijvoorbeeld sites voor vraag en aanbod van tweedehands auto's en banen het al op Internet doen. Een Nederlands [ initiatief is ophanden. De ondermijning van kranten door Internet geldt ook de serviceafdelingen; dat gaat ze op den duur in oplage en inkomsten schelen."

Een krant is meer dan nieuws en annonces alleen, dat beseft ook de Nu- hoofdredacteur. De achtergronden, meningen en beschouwingen die een krant als deze biedt, zullen nog lang door een aan de papieren krant gehecht publiek worden geapprecieerd. Toch laat NRC Handelsblad zoals u, Internet-lezer, weet de onmiskenbare opmars van nieuwe media niet aan zich voorbijgaan. Ooit was dit de eerste website van een Nederlands landelijk dagblad. De afgelopen maand begonnen wij evenals Nu.nl - met bewegend beeld en geluid; niet omdat er onder ons een ongeneeslijke videoamateur schuilt, maar omdat wij er ervaring mee wilden opdoen. Hoe, waar en wanneer we ermee doorgaan weten we nog niet. In de besprekingen over dit experiment wegen we graag uw mening mee. Reacties op de videofragmenten in deze rubriek graag naar nevenstaand email-adres.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)