" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


3 augustus 1999

Ten Houten (3)

Het krantenconcern PCM mag wel oppassen, menen de oprichters van Nu.nl. Terwijl de nieuwshonger van de treinreiziger tegenwoordig 's morgens wordt gestild met gratis kranten, kan de naar nieuws hongerende Nederlander sinds kort 24 uur per dag op Internet terecht eveneens kosteloos. Met 25.000 pageviews en vijfduizend bezoekers per dag mag de eerste permanent geactualiseerde nieuwssite niet mopperen, temeer omdat deze belangstelling al in de derde week van Nu.nl's bestaan kon worden geregistreerd. Ruim een maand geleden begon de nieuwssite met geluid en bewegend beeld: een dagelijks lunchjournaal met nieuws uit binnen- en buitenland en een nieuwsrubriek uit de IT- wereld. Hoofdredacteur Merien ten Houten heeft zich niet de minste nieuwssite ten voorbeeld gesteld: CNN. Het enige verschil: "Zij produceren televisie en Internet, ze doen niet Internet er maar een beetje bij. Wij zijn niet van plan in de tv-business te gaan. Misschien dat we ooit wel met een partner uit die wereld in zee gaan. De manier van nieuwsproductie bij de tv is eerder geschikt voor Internet dan die bij een krant."

Bekijk een Realvideofragment
In het videofagment: waarom niet een krantenconcern op het Nu.nl-idee kwam

Het op Nu.nl geproduceerde nieuwsbulletin is misschien wel oppervlakkig te noemen, geeft Ten Houten toe, maar het is wel de meest geschikte manier op nieuws op Internet te brengen: "We geven in korte tijd weer wat er speelt in de wereld. We gaan niet de diepte maar de breedte in. Mensen willen ook geen lange stukken lezen op het beeldscherm." Analyses en beschouwingen zijn naar de overtuiging van Ten Houten geschikter voor de papieren versie van een krant. Dat wordt door Nederlandse Internet-kranten nog niet zo goed begrepen, meent de Nu- hoofdredacteur. "Er blijft een ontlezing plaats vinden. Mensen besteden minder tijd aan het lezen van de krant, de advertentie-inkomsten gaan naar beneden en de krant is allang niet meer het meest actuele medium. Maar er blijft een rol voor de papieren krant: het brengen van achtergronden, beschouwingen. Ik denk wel dat ze genoegen zullen moeten nemen met een veel kleiner publiek. Terwijl de oplages zullen teruglopen, worden de kranten steeds meer het domein van de hoger opgeleiden. Begin volgende eeuw ontstaat dan het het NRC Volksblad."

In de komst van de kleurenmagazines ziet Ten Houten een duidelijke aanwijzing dat de functie van de krant aan het verschuiven is: "Magazines zijn heel persoonlijk. De krant wordt van een nieuwsmedium meer een ontspannings- en achtergrondmedium. Het prettige van kranten is, dat ze op papier zijn gedrukt. Je kan het meenemen, weggooien of in de kattenbak versnipperen. Die functionaliteit blijft een sterk punt voor de krant. Maar goed, straks ontstaat de mogelijk je krant met voor jou persoonlijk geselecteerd nieuws thuis te printen en mee te nemen." Het nadeel van zo'n op de persoonlijke belangstelling toegesneden krant vindt Merien ten Houten dat de lezer minder wordt verrast: "Door in een krant te zoeken, valt je oog ook eens op interessante dingen die eigenlijk buiten je interessegebied liggen."

(Wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)