" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


2 augustus 1999

Ten Houten (2)

Hoe energiek ook de oprichters eraan begonnen, de 24 uur per dag geactualiseerde nieuwssite Nu.nl blijft voor degenen die er geld in staken een sprong in het duister. Er is reclame op de site, maar vooralsnog niet voldoende om de kosten te dekken. Het aantal pageviews per dag ontstijgt de 25.000, maar dan moet dat een niet al te warme dag zijn. De redactie bestaat uit anderhalve man en een paardenkop, de kosten worden ten burele van Nu.nl zo laag mogelijk gehouden. De site maakt van hetzelfde publiceersysteem gebruik als Businessnet; de software is afkomstig van Virtual Industries dat met Ilse initiatiefnemer van de nieuwssite was. "Er is vooral geïnvesteerd in de content en de redactie", zegt Nu- hoofdredacteur Merien ten Houten. De strategie van de oprichters is: klein beginnen en gestaag uitbreiden. "Dat is beter dan eerst ergens miljoenen in steken om vervolgens van de daken te schreeuwen hoe fantastisch je bent."

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment: Merien ten Houten over oprichting en grondslag van Nu.nl

De begeesterde hoofdredacteur als Ilse-directeur heeft hij geen journalistieke achtergrond - houdt er terdege rekening mee dat het project kan mislukken. "Als de site niet op voldoende belangstelling kan rekenen, moeten we hem opdoeken. Dat moet binnen drie maanden blijken. Voordat de komkommertijd aanbrak, hebben we ontdekt dat we het kunnen. Van zowel adverteerders als lezers ontvingen we zowel enthousiasme als vertrouwen."

Het is nog niet zo dat een grote uitgeverij zich als overnamekandidaat bij Nu heeft gemeld, maar het zou Ten Houten niet verbazen als dat binnen afzienbare tijd gebeurt. De hoofdredacteur denkt dan niet aan het Telegraaf-concern, dat op de site van het ochtendblad steeds meer gedurende de dag ververst nieuws toelaat. "Zij zijn niet bang zichzelf te kannibaliseren en staan op het standpunt: als wij dat niet doen, doet iemand anders het wel." Eerder gaan Ten Houtens gedachten uit naar het PCM-concern (uitgever van o.a. de Volkskrant, het Algemeen Dagblad en deze krant), dat volgens hem een kans heeft laten liggen door geen permanent geactualiseerde nieuwssite op Internet te beginnen. "Zo'n site hadden ze bijvoorbeeld met het AD kunnen oprichten, om te beginnen met meerdere edities per dag. Dat is een gemiste kans." Ten Houten noemt de Amerikaanse The Nando Times: als een hoogst actuele site waaraan de directie van PCM een voorbeeld had kunnen nemen. "Dat is een on-line-krant als resultaat van verscheidene papieren krantentitels. De visie om zoiets te beginnen ontbreekt bij PCM. De vijf landelijk kranten die zij hebben, kennen drie verschillende verschijningsmomenten. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn op het net iets behoorlijks in elkaar te zetten zonder dat het iets kost?" De dagbladen willen allemaal graag hun eigen titel bewaken, werp ik tegen, en bovendien ontberen de eigen sites van PCM-kranten nog altijd bijdragen van free-lancers met wie nog steeds geen bevredigende regeling is getroffen. "Voor verreweg de meeste nieuwsartikelen geldt dat auteursrechtelijk bezwaar niet", riposteert Ten Houten. Hij waarschuwt Nederlandse nieuwkomers op zijn terrein: "Wij hebben als first mover nu een enorme voorsprong. De investeringen worden, als iemand anders al op dezelfde markt opereert, voor de tweede veel hoger. Ik heb hetzelfde van nabij met Ilse meegemaakt: Lycos heeft enorme kosten gemaakt om maar binnen het bezoekersbereik van onze eerste Nederlandse zoekmachine te komen." Dat er soortgelijk initiatieven in Nederland komen, staat voor Ten Houten vast: "Als dat niet gebeurt, hebben we iets fout gedaan."

(wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)