" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


30 juli 1999

Ten Houten(1)

Een krant is een ding dat wordt gedrukt, verspreid en na gebruik wordt weggegooid. Internet daarentegen kan elk moment van de dag worden vernieuwd, want inhoud en distributiewijze zijn niet aan elkaar gekoppeld. Omdat de actualiteit zich van de deadline van een krant niets aantrekt, is Internet uitermate geschikt om lezers permanent van het jongste nieuws op de hoogte te houden. De meeste Nederlandse kranten verversen een keer per dag hun Internetversie. Het tijdstip van vernieuwing valt ongeveer samen met de verschijning van de krant in de brievenbussen en kiosken. Begrijpelijk, omdat een krant nu eenmaal is ingericht op een 24-uurs-schema, waarin alles draait om de onwrikbare deadline. Maar ook merkwaardig, omdat het 24-uurs-schema tegenstrijdig is aan de eigenschappen van het medium Internet.

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment: Merien ten Houten over de alertheid van Nu.nl

Dat moeten ongeveer de overwegingen zijn geweest van het kleine gezelschap Nederlandse Internet-pioniers dat enkele maanden geleden de nieuwssite Nu.nl (www.nu.nl) oprichtte. De leden waren afkomstig van de Nederlandse zoekmachine Ilse (www.ilse.nl) en de Internet-onderneming Virtual Industries, onder meer verantwoordelijk voor ontwerp en publish-software van BusinessnetTelequotes (www.businessnet.nl). Nu.nl is een nieuwssite die voortdurend ge-update wordt, en inmiddels is opgetuigd met een lunchjournaal met algemeen nieuws en een IT-journaal, beide in RealVideo-formaat. "Ik wilde een nieuwssite maken die meer biedt dan Teletekst", zegt Merien ten Houten, hoofdredacteur van Nu.nl en mede-oprichter van Ilse. "In Engeland, Amerika en Duitsland", zegt hij, "waren ze met zulke sites veel verder: het zijn vooral de tv-stations die met voortdurend actueel gemaakte sites aan de weg timmeren."

Hoe komt het dat een klein gezelschap niet-kapitaalkrachtige en niet uit een journalistieke organisatie voortgekomen ondernemers als eerste zo'n betrekkelijk voor de hand liggend - idee in de praktijk brengt? "De Persbureaus doen 't niet zelf, want dat is tegen de afspraken", zegt Ten Houten. "De uitgevers van kranten doen het niet omdat ze het nog niet snappen. Die zitten te zeer vast in het 24-uurs-ritme nog afgezien van de vraag of ze er de capaciteit voor hebben. De NOS zou het goed kunnen, maar dat moet ook een politiek draagvlak hebben. Bij de publieke omroepen heeft nieuws geen prioriteit. Toch verbaast het ons dat we in Nederland de eerste zijn met een dergelijke site. Het idee is niet wereldschokkend. Ik verklaar dat ook uit de snelheid die wij, als kleine organisatie, kunnen ontwikkelen. Bovendien zijn wij opgegroeid met het medium Internet. Bij grote uitgeverijen moeten ideeën eerst in een stuurgroep worden behandeld, de aandeelhouders en de raad van commissarissen bemoeien zich ermee... Bedrijven als het onze, met een staf van een kleine tien mensen, hebben geen stuurgroepen en ontberen de logheid van een groot concern."

(Wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)