" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


29 juli 1999

Zikkenheimer (slot)

De wereld van het Internet boeit Liesbet Zikkenheimer al geruime tijd. Ze is actief lid van de webgrrls en heeft een eigen homepage (waar door haarzelf vervaardigde schilderijen zijn te zien. "We zitten pas aan het begin van een hoogst interessante ontwikkeling", zegt ze. "Het blijft een hele rare wereld. Je ziet partijen komen en gaan met een snelheid waar je koud van wordt. Morgen kan iemand met een fantastisch plan out of the blue met succes een uitgeverij beginnen. Neem Startpagina, een waanzinnig slim idee dat het binnen een luttel aantal maanden tot een van de meest bekeken Nederlandse pagina's bracht. Maar je kan ook sneuvelen, zoals Ouders Online waarin na een sterke start weinig ontwikkeling meer zit. En waar is Wegener gebleven? Een paar jaar geleden begon de uitgever vol enthousiasme met Internet- activiteiten, maar na de mislukking van City Online hoor je er niets meer van. Je moet heel hard werken, anders lig je er op Internet uit: constant actueel blijven, meegaan in de technische race en almaar mooier en sneller worden."

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment: Liesbet Zikkenheimer over het opheffen van de technische barrières voor de vrouw op Internet
Het ten minste een keer per jaar vernieuwen van een homepage acht de Libelle-webpublisher als absoluut noodzakelijk. "Je moet je mee- ontwikkelen met het verwachtingspatroon van je bezoekers. Die treffen elders natuurlijk ook weer nog fraaiere en snellere pagina's aan. Voor je het weet ben je verouderd. Bovendien wordt er op Internet gejat bij het leven. We hebben nu als groot uitgeefconcern in principe van iedere particulier concurrentie te duchten. Waarom bedenkt een handige jongen Startpagina, en niet een bestaand mediabedrijf? De kracht van dit medium is het superneutrale karakter ervan. Wij hebben het voordeel van ons merk Libelle, maar tegelijkertijd kan het ook een beperking geven: aan onze bekendheid, vertrouwdheid hechten we ook een bepaalde kwaliteit. Daarmee trekken we dus ook een specifieke groep mensen. Vrouwen die zich niet aangesproken voelen tot Libelle zullen ook niet snel naar de site komen"

Tegenover het door velen als goudmijn afgeschilderde verschijnsel e- commerce behoudt Liesbet Zikkenheimer enige achterdocht: "Volgens mij is het een hype. Dit moest het jaar van de e-commerce worden, het zou de geldmotor van de toekomst zijn. Een deel van de handel zal wel via Internet gaan lopen, maar ik denk dat de verwachtingen veel te hooggespannen zijn. Maar in Amerika werd een belangrijk deel van de afgelopen kerstinkopen al via Internet gedaan, hoor je dan. Ja, logisch in een land met de grootste afstanden tussen winkels en huizen en een cultuur van telefonisch of via postorder bestellingen doen. In Europa ligt die situatie anders en moet Internet bovendien van het imago van onbetrouwbaarheid af."

Zikkenheimer ziet de pc van de toekomst zich aanpassen aan het gebruik, dus een spraakgestuurd polshorloge als computer voor wie veel op pad is. "Het gebruik bepaalt de functionaliteit." Dat dankzij nieuwe media een democratischer toekomst gloort, gelooft Libelle's webpublisher niet. Burgers zouden volgens idealistische Internet- pioniers sneller met elkaar in discussie gaan en zo het politieke krachtenveld beïnvloeden. "Leuk bedacht, maar naïef. Je kan je idealisme op elk medium projecteren; het belangrijkst blijft toch degene die het voortouw neemt. Door de uitbreiding en de steeds belangrijker rol van de media ontstaat wel een betere controle: meningen die worden verkondigd, kunnen sneller worden ontzenuwd. Wat dat betreft is Internet niets anders dan een digitale zeepkist."

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)