" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


28 juli 1999

Zikkenheimer (3)

Bij VNU worden plannen uitgewerkt voor een grote, alle vrouwentitels overkoepelende, vrouwensite. Deze samenwerking tussen Libelle, Margriet, Viva en andere VNU-vrouwenbladen zou de stringente scheiding doorbreken zoals die bij de papieren edities van het uitgeefconcern bestaat. De bundeling op Internet zou tegelijkertijd een segmentering naar leeftijd, belangstellingssfeer en thema's inhouden: "Bundeling en specialisatie tegelijk in dit nieuwe vrouwenportaal. Zo kan je denken aan een speciale afdeling voor jongere vrouwen", zegt Liesbet Zikkenheimer, webpublisher van het vrouwenweekblad Libelle. "Maar de goede formule moet nog gevonden worden." Daarbij wordt ook rekening gehouden met adverteerders, die nu nog onvoldoende op de Libelle-site afkomen om deze rendabel te maken. "Onze twee belangrijkste inkomstenbronnen zijn nu advertenties en sponsoring." Die laatste bron wordt niet zoals bij andere sites slechts aangeboord via banners en buttons, maar tevens via het 'Winkelplein', een testproject met vijf externe participanten, waaronder Wehkamp en Douwe Egberts. Het plein is een onderdeel van de Libelle-site. "Een particulier huurt daar een winkeltje en krijgt in ruil daarvoor extra aandacht en een Libelle-uitstraling. We zoeken nog naar de optimale vorm. "

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment: Liesbet Zikkenheimer over de plannen van de VNU voor een overkoepelende vrouwensite

De Libelle-webpublisher gelooft vooralsnog niet in het heffen van abonnementsgeld op haar site. "Dat is verspilling van tijd. Beter kan je die besteden aan het creatief omspringen met participanten. Iedereen in deze branche worstelt met dezelfde vraag: hoe kunnen we hier een interessant businessmodel van maken? Het geld wordt verdiend door de adviseurs in e-commerce, de software- en computerbedrijven en degenen die de telefoontikken afrekenen. De rest betaalt alleen maar." Volgens Zikkenheimer staan we pas aan het begin van "een reeks ontwikkelingen in een hele rare wereld". Die volgt ze op de voet sinds ze zelf een aantal jaren geleden, toen nog werkzaam bij een drukkerij, haar eigen website opzette.

Het Internet beschouwt Zikkenheimer als een even bijzonder als banaal verschijnsel. Ze vergelijkt het met een stad: "Amsterdam heeft ook leuke en ellendige dingen. Ik ken mijn weg op Internet en kom dus nooit porno tegen. Maar neem je een andere straat, dan gebeuren daar misschien allemaal vreselijke dingen." Haar belangstelling gaat vooral uit naar de grote buitenlandse vrouwensites, zoals www.ivillage.com en www.women.com. "Dat zijn supergrote, niet aan een blad gekoppelde organisaties. Bij ivillage werken zo'n 250 mensen, daar kan Libelle niet aan tippen. Dat is echt een hele grote verzameling van onderwerpen die vrouwen interesseren. Daar is voor iedere vrouw wel wat te vinden, van de actualiteit tot mode, alle onderwerpen die vrouwen beroeren." Is een dergelijke site, die het voorgenomen vrouwenportaal ten voorbeeld dient, wellicht op den duur zo veelzijdig, dat die ook mannen aantrekt? "Ja", zegt Liesbet Zikkenheimer, "dat zou mooi zijn. Dat onze site zo laagdrempelig en informatief is, dat mannen er ook graag gebruik van maken."

(Wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)