" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


27 juli 1999

Zikkenheimer (2)

"De toename van vrouwen op het Internet is sterker dan die van nieuwkomers op het Internet in het algemeen", stelt Liesbet Zikkenheimer, webpublisher van Libelle. Ze is er zeker van dat over twee jaar het aantal mannen en vrouwen op Internet gelijk is. "Bij America Online is 51 procent van de abonnees al vrouw. Uit Canadese cijfers blijkt een zelfde tendens. Ik ben ervan overtuigd dat binnen vier jaar het aandeel vrouwen op Internet groter is dan de mannelijke gebruikers." Waaraan schrijft zij die ontwikkeling toe? "Dat zit hem in de communicatieve kracht van Internet. Vincent Evers van Mediaplaza (www.mediaplaza.nl) vertelde mij dat vrouwen geneigd zijn langer te telefoneren dan mannen: 25 minuten tegenover 8 minuten per mannelijk gesprek. Mijn verklaring daarvoor is dat vrouwen meer behoefte hebben aan communicatie. Wat ik zie gebeuren is: Internet gaat een vrouwenmedium worden."

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment vertelt L. Zikkenheimer over de behoefte waarin de Libelle-site voorziet

Dagelijks levert de postbode complete zakken met post bij de Libelle- redactie af. Vrouwen hebben blijkbaar de behoefte te reageren op door het blad opgeworpen kwesties. Eenzelfde toekomst gloort voor de Internetsite, meent Zikkenheimer. Met een verschil: daar waar de meeste papieren brieven alleen al vanwege het ruimtegebrek in het blad niet voor plaatsing in aanmerking komen, biedt de Internet-site onbeperkt de ruimte. "Hierdoor ontstaat de mogelijkheid voor lezeressen om via het blad met elkaar in contact te treden. Nu al ontvang ik geregeld berichten dat vrouwen via deze weg met elkaar in contact zijn gekomen." Bij de discussies over actuele thema's worden de twee Libelle- columnisten Wieke Biesheuvel en Tineke Beishuizen nadrukkelijk betrokken: "De maatschappelijke onderwerpen die zij aansnijden roepen pittige discussies op, dat gaat de hele week door. Vrouwen kunnen ook hun e-mail-adres publiceren, waarop direct kan worden gereageerd. Rond onze site is al een 'community' ontstaan van vrouwen met dezelfde interessesfeer. Uit discussiegroepen ontstaan vriendschappen: dat noodzaakt eens te meer de mogelijkheid van chatten op de Libelle- site."

Haar lidmaatschap van de Nederlandse Webgrrls (www.webgrrls.nl) vormt voor Liesbet Zikkenheimer bij haar werk een belangrijke inspiratiebron. In het kader van de jaarlijkse Libelle Zomerweek leidde ze een workshop in een tentenkamp op het Muiderstrand. "In de Internet-tent hadden we een paar computers on-line staan. We hielpen daar huisvrouwen die van Internet gehoord hadden, maar assistentie nodig hadden - allemaal heel leuk en laagdrempelig. Als ze zich dan hadden aangemeld en hun eerste pogingen hadden gewaagd, kreeg je reacties als: 'Als mijn man eens wist dat ik een e-mailtje kon schrijven'. Mijn drijfveer is om met vrouwen bezig te zijn, hen zich te laten ontplooien. Ja, ik ben wel trots dat ik aan de wieg sta van de grootste vrouwensite van Nederland. Niet dat ik die vrouwen meteen mijn mening wil opdringen. Ik wil de technische drempel weghalen, vrouwen zelfvertrouwen bij dit communicatiemedium geven en ze met gelijkgestemden in aanraking laten komen."

(Wordt morgen vervolg)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)