" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


26 juli 1999

Zikkenheimer (1)

Wie denkt dat de Libelle-site niet meer is dan de verzameling recepten, kooktips en kleding- en gezondheidsadviezen die de papieren moeder-editie kenmerken, heeft het mis. Natuurlijk mogen op de grootste vrouwensite van Nederland deze onderdelen niet ontbreken, maar www.libelle.nl poogt de lezeressen op een toegankelijke wijze van de ins en outs van Internet te voorzien. Er is een lexicon met de meest gebruikte Internet-termen, er zijn computertips en een Internet-vraagbaak te vinden, evenals een spelletje om behendigheid met de muis te ontwikkelen en een lijst met links die als springplank fungeert voor vrouwen die van plan zijn "een reis te maken over het Wereld Wijde Web".

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment vertelt Liesbet Zikkenheimer over de omvang en het bereik van de Libelle-site.

Achter deze nog maar een half jaar operationele site schuilt een enthousiaste vrouw: Liesbet Zikkenheimer. De webpublisher, zoals ze in het nieuwe glazen VNU-bolwerk te Hoofddorp officieel heet, zet de site met een betrekkelijk klein gezelschap in elkaar: een vormgever, een redacteur, een assistent, een verkoper annex marketeer en twee stagiaires. "De bedoeling is dat dit een eigen, digitaal uitgeefproduct wordt", zegt Zikkenheimer. "We proberen de Libelle-formule toe te spitsen op Internet, zonder dat we één-op- één de inhoud van het blad op het net publiceren. Wat we doen is iets anders, maar wel met dezelfde uitstraling. Reportages uit Libelle zal je niet op de site terugvinden."

Een geheel eigen, service-gerichte koers van de Libelle-site is de doelstelling van de webpublisher: "Onze kracht is dat we primair draaien op de specifieke eigenschappen van Internet: interactiviteit. We willen de - overwegend vrouwelijke - lezers iets extra's bieden. We werpen een discussie op en laten ze daarop reageren. Dat vindt je in vrijwel elke rubriek terug. Het beste daarvan vind je dan weer als de 'E-mail van de week' terug in de papieren editie." Het grootste Nederlandse vrouwenblad, met een oplage van 700.000 exemplaren en een bereik van 2,4 miljoen lezers, vormt een uitstekend uitgangspunt voor een populaire site. Dat vertaalt zich nu al in 25.000 bezoeken per week en zo'n 180.000 pageviews. Dat is vooral bijzonder, zet Liesbet Zikkenheimer uiteen, omdat nog maar een kwart van de Internetters van het vrouwelijk geslacht is. Maar dat gaat volgens de Libelle- webpublisher binnen afzienbare tijd veranderen.

(Wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)