" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


21 juli 1999

De Wit (3)

Het aanbod en het zendschema van de televisie lopen zelden synchroon met de behoeften van het individu. Dat is de stelling van Harry de Wit, Business Consultant Publishing bij Cap Gemini. Het IT-bedrijf ontwikkelt ideeën en toepassingen om daar verandering in te brengen. Zo kan een intermediair tussen de leveranciers van de inhoud van pc en televisie en de individuele consument kennis verwerven over de klantenkring: vergelijk het met de klantenkaart van de supermarkt die ook is bedoeld om individueel koopgedrag in kaart te brengen. Aldus ontstaat 'intelligente' televisie die al een voorselectie uit het aanbod maakt op basis van ons kijkgedrag in het verleden. Dan is de eerste stap gezet naar segmentatie, het sleutelwoord in De Wits toekomstbeschouwing van de media.

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment toont Harry de Wit hoe het tienermeisje van het gezin inlogt.

De, in het afgelopen decennium explosief gestegen, keuzemogelijkheden laten de consument in vertwijfeling achter, meent de Business Consultant van Cap Gemini. De behoefte aan een voorselectie uit het aanbod wordt daardoor steeds groter. "Traditioneel wordt gesegmenteerd op basis van leeftijd, geslacht, postcode, etcetera", zegt De Wit. "Maar je kan ook segmenteren naar puur individueel gedrag en persoonlijke voorkeur."

Dat leidt De Wit naar het begrip 'One-to-one Publishing'. "We werken met Ilse aan de ontwikkeling van een intelligente zoekmachine die bijhoudt wat er nieuw is. Zo'n zoekmachine is in de toekomst ook in staat alle nieuwe radio- en televisieprogramma's te signaleren. Dat betekent een wezenlijke verandering in de distributie van programma's: ze worden ontsloten zodra media-producenten hun eindproducten op de juiste manier catalogiseren en voorzien van meta-tags met tekstuele informatie." Het zoeken wordt volgens De Wit nog eens vergemakkelijkt door 'gecontroleerd taalgebruik', gemeenschappelijke afspraken over hoe programma-informatie aan de hand van trefwoorden moet worden weergegeven. Bij het IT-bedrijf wordt nu gekeken hoe dit kan worden bewerkstelligd.

Bij Cap Gemini melden zich omroepen, tv-producenten en uitgevers om samen een toekomstplan uit te stippelen. Maar zodra het op investeren aankomt, ontstaat enige terughoudendheid. Zoals bekend heeft de electronische snelweg leveranciers van content alleen nog maar geld gekost. De vraag wie al die mooie, bij het IT-bedrijf uitgedachte toepassingen moet gaan bekostigen, kan Harry de Wit niet beantwoorden. "Ik kan me voorstellen dat je in de toekomst een contract afsluit met een soort opgetuigde Internet-provider", zegt hij. "Dat interactieve televisie er gaat komen is zeker, onzeker is alleen het business- model."

(Wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)