" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


20 juli 1999

Harry de Wit (2)

"Het avondleven van de Nederlander is sinds jaar en dag georganiseerd rond het acht-uur-Journaal", stelt Harry de Wit, Business Consultant Publishing bij Cap Gemini. "De indeling van hun avond hebben mensen aan de televisieprogrammering aangepast omdat de televisie op vaste tijden programma's uitzendt. Een soortgelijk patroon geldt voor commercials. Maar de behoefte van mensen ligt anders. Televisie is een massamedium, terwijl we moeten onderkennen dat de samenleving steeds individualistischer wordt. Wat wij hier onderzoeken is: hoe kunnen we die televisie aanpassen aan de behoeften van het individu."

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment vertelt De Wit over de voordelen van integratie van televisie en computer

De Wit beroert wat knoppen op een toetsenbord dat op zijn schoot ligt. Het is draadloos verbonden met een levensgroot tv-scherm. Zoals hij dat dagelijks pleegt te doen bij opdrachtgevers en andere belangstellenden, gunt hij nu De Draad een kijkje in de toekomst van de 'telecomputer', een geïntegreerde televisie en computer. "Winkelen, iets kopen, dat doen we op basis van emotie", legt De Wit uit. "Het boeken van een vakantie is ook een emotionele aangelegenheid: thuis bekijken we met het hele gezin de reisgidsen."

De Wit haalt op het scherm een omgeving tevoorschijn voor de potentiële reiziger. Hier kan de reisbestemming worden ingevuld, waarna speciaal op het gebruikersprofiel toegesneden aanbiedingen verschijnen. Maar de interface is ook uitgangspunt voor een nadere bestudering van de plaats van bestemming. "In de archieven van omroepmaatschappijen over de hele wereld ligt een grote hoeveelheid audiovisueel materiaal opgeslagen dat slechts één of twee keer is uitgezonden", zegt de Wit. "Het is doodzonde dat daar nooit iets mee gebeurt. Als je van plan bent naar Parijs te gaan, kan je via dit platform documentaires over de stad opvragen en eventueel met de webcam de geur opsnuiven."

De beperktheid van de televisie past niet meer in deze tijd, is de overtuiging van De Wit. Onder de bedrijven die hem over moderne media consulteren, bevinden zich niet voor niks zendgemachtigden en tv- producenten. Ook winkelketens en uitgevers telt Cap Gemini onder zijn cliëntèle. Allemaal willen ze weten hoe ze hun produkt communicatief gereed kunnen maken voor de nakende eeuw. Het is uit met de consumptiemaatschappij waarin allerlei waardevols wordt weggesmeten, meent de Wit: "Omroepen en uitgevers zijn exponent van de wegwerpmaatschappij. Ze brengen zoveel eenmalige producties - kranten, tijdschriften en programma's - die wel degelijk duurzaam zijn. In plaats van dat het na publicatie of uitzending voorgoed weg is, kan waardevol materiaal worden hergebruikt via Internet, in combinatie met een intelligente zoekfunctie."

Het is waar: wie kent niet, wanneer je je ergens in verdiept, het gevoel over het onderwerp eens iets ergens te hebben gelezen, gehoord of gezien, zonder de bron (Krant? Tijdschrift? Radio? Televisie?), laat staan de datum nog te kunnen achterhalen. De gedachte van De Wit is aantrekkelijk: een collectief geheugen voor alles wat is gepubliceerd en ooit is uitgezonden. Nu maar hopen dat al die informatie technisch ook aan elkaar valt te knopen.

(Wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)