" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


16 juli 1999

Frackers (slot)

Michiel Frackers, directeur van het Internet-amusementsbedrijf BitMagic, dacht ooit dat de technologie de drempel van overheidsdiensten lager zou maken, informatie gemakkelijker toegankelijker zou zijn en de totale democratie dankzij Internet gloorde. "Nu weet ik dat dat een naïeve gedachte was. Want als iemand een klootzak of een stommerd is, dan zal dat on-line niet ineens veranderen." De wereldvrede komt volgens Frackers door Internet evenmin naderbij: "Al had Clinton met Milosevic gechat, ze waren elkaar toch wel in de haren gevlogen. Nieuwe media veranderen, mensen niet. Door video-conferencing of e-mail kan je mensen onmogelijk goed leren kennen; daarvoor moet je echt met elkaar in een kamer verblijven."

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment: Frackers' strategie om 's werelds nummer één in Internet-amusement te worden

Gevraagd naar de toekomst van Internet, antwoordt Frackers onomwonden: "Wie de sleutel heeft naar wat mensen op Internet leuk of interessant vinden, heeft de toekomst. Niet de content maar de klant is King." Hij voorziet een verdergaande bundeling van krachten door 'inhoud- leveranciers', zoekmachines en providers. "Het gaat om de toegevoegde waarde, de reden waarom de mensen juist bij die ene site langskomen: Wat hebben ze vandaag?" Frackers gelooft ook in een versmelting van netwerken: "Mediavormen (websites, omroepen), terminals (pc, tv, telefoon) en infrastructuur (kabel, telefoonlijn, ether) zullen tegelijk fragmentariseren en versmelten. De gewone telefoon, de computer, de gsm, de elektronische agenda en de tv zullen allemaal met elkaar communiceren. Televisieprogramma's worden interactief en kunnen a-synchroon bekeken worden. Individuele communicatie geschiedt straks met een I seek you-achtig programma voor de webcam. In elke kamer komt een display met digitale informatie, dat bijvoorbeeld tot zes uur 's avonds een schilderij toont of een rustgevend beeld van een IJslandse waterval, en daarna wordt gebruikt als tv. Het wordt een kakofonie van nieuwe media, waarin we als BitMagic onze rol moeten kiezen."

Inkomstenbronnen zijn de advertenties, de e-commerce en de merchandising via BitMagic, met wellicht op termijn ook lidmaatschapsgelden. Frackers is ervan overtuigd dat BitMagic winstgevend wordt. "Wij opereren volgens het Disney-model: de karakters gaan nooit dood of komen weer tot leven, ze vragen nooit opslag, ze gaan nooit naar de concurrent en ze zijn nooit zwak, ziek of misselijk."

Nu is zijn bedrijf zo'n 25 miljoen gulden waard, zegt Frackers. Binnen drie jaar moet het ten minste veertig keer zoveel waard zijn: ongeveer een miljard gulden. Hij spreekt het uit met het gemak waarmee iemand anders het over een reisbestemming heeft. Maar het kan ook mislukken, probeer ik voorzichtig. "Natuurlijk kan ook BitMagic een sof worden", zegt hij luchtig. "Maar ik denk het niet. Ik denk dat ik nog wel met iets anders mijn neus zal stoten, maar dat zien we dan wel weer."

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)