" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


15 juli 1999

Frackers (4)


"Lezen op een beeldscherm is irritant", is de overtuiging van BitMagic-directeur Michiel Frackers. "Print is veel geschikter voor tekst. Ik vind het jammer dat Internet visueel zo saai is. Voor alle media is het amusement een belangrijke factor. Op Internet zijn uitstekende nieuwssites, maar waar is het niet-amateuristische amusement? Wij maken dagelijks professioneel gemaakt amusement vanuit een bepaalde filosofie: het bekijken ervan moet zijn als een dagelijks ritueel, maar het mag niet hinderen. Zoals je formats hebt als speelfilm, soap of miniserie, ontwikkelden wij een format voor Internet. Vergelijk het met de strips in de krant: die hebben wereldwijd twee of drie plaatjes, blijkbaar een handig format. Wij brengen elke dag drie dingen: iets om alleen naar te kijken, een clickstory en een spelletje. Ons huidige format laat zich omschrijven als 'something to view, something to do, something to play'."

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment vertelt Michiel Frackers over de kracht en toekomst van Internet

Al verkeert BitMagic nog in de testfase en is er nog geen advertentie voor het bedrijf geplaatst, toch hebben zich al 6.500 gebruikers aangemeld via "Word of Mouse" ('mondreclame via de muis, red.), zegt Michiel Frackers trots. Er is nu een format ontwikkeld, maar dat zal zeker niet het laatste zijn, voorspelt de BitMagic-directeur. Ook voor de wijze waarop hij een bedrijf leidt, ontwikkelde Frackers een filosofie: de honderd punten-theorie. "Er werken hier heel uiteenlopende soorten mensen, met allemaal hun specifieke eigenaardigheden. Maar iedereen heeft een minimale hoeveelheid sociale omgangsvormen. Sommige mensen dachten in het begin dat ze alleen hun eigen werk goed moesten doen. En dat hele simpele omgangsvormen als je fiets zodanig neerzetten dat de buren er niet over struikelen of telefonische boodschappen voor je kamergenoot doorgeven, allemaal niet belangrijk zijn. Evenmin als normale dingen als goed voorbereid vergaderingen ingaan. Maar het leidt wel tot onnodige onderlinge irritaties. Dus zelfs de meest geniale programmeur moet gewoon een telefoon kunnen opnemen en zijn bureau schoonhouden, ook al zegt hij dat dat ten koste gaat van zijn concentratie. "We hebben nu vier criteria geformuleerd op basis waarvan je beoordeeld wordt: think, omdat dat in dit medium gewoon de belangrijkste succesfactor voor een bedrijf is, en niet geld of marketingkracht. Be nice, omdat we hier onder grote tijdsdruk met allerlei verschillende mensen en afdelingen (wel eens techneuten, creatieven en marketingmensen over een produkt zien vergaderen?) moeten samenwerken en onnodige irritaties altijd moeten worden uitgepraat. Ten derde work hard, omdat je nog zo slim en aardig kunt zijn, maar je zonder keihard werken niks bereikt. En ten vierde be effective omdat je slim en aardig kunt zijn en heel kunt hard werken, maar toch niet de beoogde doelstellingen halen. Dit is Ajax, de hogeschool van Internet. Als oorspronkelijk Nederlands bedrijf moeten we met veel grotere, rijkere bedrijven uit het buitenland concurreren. Dus er moet gewonnen worden. Omdat al onze medewerkers opties op aandelen in het bedrijf hebben, heeft iedereen hetzelfde belang. De saamhorigheid is dus groot, maar daardoor ook de onderlinge controle op presteren."

Op het moment verkeert de bedrijvigheid rond Internet naar Frackers' overtuiging in een chaotische situatie. Hij noemt het Amsterdamse kabelbedrijf A2000 als voorbeeld: "Die weten niet wat ze doen: lokale telefonie, Internet, kanalen en pluspakketten. Zij bundelen een groot aantal verlieslijdende activiteiten en verwachten daar winst op te maken. Als ik daar aandelen had, zou ik ze tijdig verkopen. Dit soort bedrijven maakt gebruik van de chaos, maar overleeft niet op termijn. Dat doen alleen de bedrijven die klanten behalen en behouden vanuit eigen kracht, en niet op basis van een geografisch monopolie, zoals je in Amsterdam alleen tv kunt krijgen van A2000. Op termijn werkt dat niet."

Doelt hij met die kwalificatie ook op zijn eigen onderneming? "Ja, BitMagic moet op eigen kracht gebruikers werven en behouden - we hebben geen enkel 'natuurlijk' voordeel, zijn ook een compleet nieuw en onbekend merk. Dat op te bouwen vergt een enorme inspanning van iedereen. Het laatste kwartaal heb ik gemiddeld twee tot drie uur per dag geslapen. De afgelopen vier maanden ben ik in totaal meer dan vier keer de wereld rond gereisd. Over Cyberspace werd vroeger altijd gezegd dat je geest de wereld rondreist en je lichaam op dezelfde plaats blijft. Het is precies andersom." Over het gebrek aan visie op het nieuwe medium Internet bij het Nederlandse bedrijfsleven, waarover Michiel Frackers in de aflevering van 14 juli sprak, heeft de BitMagic-directeur nog een kenmerkende anekdote: "Vanaf 1993 reisde ik elk kwartaal een week door Silicon Valley. In die tijd werd KPN aangeboden voor honderd miljoen dollar, vijf procent van de aandelen America Online te kopen. Ik heb geadviseerd het te doen, maar tevergeefs. Nu zouden die vijf procent ongeveer acht miljard dollar waard zijn geweest. Ik ben nog altijd benieuwd wie destijds dat aanbod heeft afgewezen."

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)