" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


14 juli 1999

Frackers (3)

In de kwartjesvinders die in Nederland tegenwoordig op Internet afkomen, heeft de jonge Internet-ondernemer Michiel Frackers weinig vertrouwen. "De kwaliteit van het ondernemerschap is laag", stelt hij vast. De oorzaak daarvan ligt volgens hem onder meer in de "slechte jeugdopleiding". "Het talent dat in informatietechnologie is gespecialiseerd, vertrekt, net als bij het Nederlandse voetbal, binnen de kortste keren naar het buitenland." Dat geldt volgens hem behalve voor technisch talent ook voor specialisten op het gebied van ITC- management en -creatief ontwerp. De BitMagic-directeur somt een aantal buitenslands werkende Nederlandse techneuten op die inmiddels "een paar miljoen gulden waard zijn". Hij doelt niet op toppers zoals Ruding (Citicorp), Pieper (ex-Tandem, Compaq) en Verwaayen (Lucent) die al naar het buitenland vertrekken. "Dat is normaal. Wat mij zorgen baart is dat de laatste jaren veel jongere mensen net als Arthur van Hoff (ex-Sun, mede-oprichter van Marimba) naar de VS vertrekken. Van Hoff heeft daar - volgens Quote van juli - tientallen miljoenen verdiend aan de beursgang van Marimba. Maar het punt is dat nu ook jongeren van tussen de 25 en de 35 al naar New York en Silicon Valley vertrekken, die normaal gesproken hier nieuwe innovatieve bedrijven zouden opzetten of zouden doorgroeien naar topfuncties. Dat is slecht voor het Nederlandse ondernemersklimaat."

Bekijk een Realvideofragment
In het videofragment vertelt Michiel Frackers waarom hij Planet Internet verliet.

Het klimaat op het gebied van Internet-technologie wordt volgens Frackers nog eens verslechterd door onwetendheid bij de geldschieters: "De financieringswereld begrijpt er nog steeds niks van. Ze hanteren de verkeerde criteria om een klein bedrijf te beoordelen. Roel Pieper (oud-Philips-topman, thans part-time hoogleraar e-commerce aan de TU Twente, red.) is een van de weinige mensen in Nederland die het begrijpt." In het geval van BitMagic werd de oprichters door potentiële financiers gevraagd naar de "bewezen vraag naar het product". Frackers: "Er is geen aantoonbare markt, want dit is nieuw! En het is geen technisch product, zoals een browser of een provider. BitMagic is meer te vergelijken met een nieuwe film: wij voorzien eveneens in latente behoeftes. Bij een film kan je die ook niet van tevoren peilen." Even later: "In de VS zagen mensen voor aandelen in geslaagde Internet-initiatieven zo'n 2000 keer hun investering terug. In Nederland durven ze het risico niet te nemen."

Met enige weemoed kijkt Frackers terug op het jaar 1993, toen hij met, zijn in de slaapkamer ontwikkelde, ideeën het bedrijfsleven benaderde: "Ik werd overal afgewezen omdat ze in Internet niks zagen." In Nederland is wat Internet betreft volgens hem nog steeds niets veranderd: "Waarom hebben de Amerikaanse investeringsmaatschappijen anders zoveel meer rendement dan de Nederlandse?" In Amerika vond hij de geldschieters omdat ze daar begrepen wat hij voor ogen had: "Omdat we met BitMagic een voorsprong hebben op mogelijke concurrenten, in creatief, management- en technisch opzicht. Met Heineken en Amazon als ijzersterke retail-merken. Dat begrepen ze, evenals die latente behoefte waarin dit bedrijf wil voorzien." Steun ondervond hij ook van hetzelfde advocatenkantoor dat het Microsoft zo moeilijk maakte: Wilson, Sonsini, Goodrich & Rosati. "Grote kantoren in Silicon Valley selecteren met wie ze in zee gaan. Dat moet ook wel als maar één op de tien bedrijven overleeft en 1 op de 600 een hit wordt. Dit kantoor hoeven we niet te betalen tot de volgende investeringsronde. Tot die tijd investeren ze in ons."

(Wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)