" + txt + "

") parent.bottom.document.close (); } // end hiding -->
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


13 juli 1999

Frackers (2)

'Wat is nieuw?' is de belangrijkste vraag die Frackers stelt als hij op Internet rondkijkt. Web-tv is in Amerika geflopt, constateert hij, evenals de netwerk-pc. Je moet de pc gebruiken waar deze het meest geschikt voor is, toegesneden op de plaats die het apparaat in het werkende of huiselijke leven inneemt. Web-tv is net zoiets als een boek voorlezen voor de radio, meent Frackers. "De emotie klopt niet." Vernieuwening komt de laatste jaren vrijwel uitsluitend uit Amerika, stelt de BitMagic-directeur vast. Voorbeelden: CNN, Slate, Salon, Amazon en eBay. "In Europa zie ik niks gebeuren." Achteraf betreurt Frackers het dat PlanetInternet geen Engelstalige, wereldwijde organisatie was. Het bedrijf was naar zijn stellige overtuiging 'op basis van concept' in staat geweest met America OnLine te concurreren.

In het videofragment openbaart Michiel Frackers zijn wereldwijde ambities. Bekijk het realplayer-fragment (download Realplayer) met:



Maar Frackers wil zich met BitMagic nadrukkelijk op internationale vlak kunnen meten met andere grote mediabedrijven. De software die het bedrijf ontwikkelde, is niet bedoeld voor de verkoop, maar voor de verspreiding van een steeds breder aanbod van Internet-amusement. Vol vertrouwen en aanstekelijk enthousiasme ontvangt Frackers zijn raad van commissarissen, waarvan Felipe Rodriquez (ex-XS4ALL), Maurice de Hond (ex-Wegener), Leon rademakers (mede-oprichter van Mojo-concerts) en Mike Vredegoor (financier) deel uitmaken. De voor deze gelegenheid in tweedelig donkerblauw gehulde ondernemer voorziet voor de komende jaren een exponentiële omzetvergroting. In de eerste twee proefweken van BitMagic, onderbouwt Frackers deze prognose, meldden zich - zonder dat er reclame was gemaakt - al 4.500 belangstellenden aan.

"Als je niet weet of je door de mist of de yoghurt loopt", luidt een gevleugelde uitspraak van Michiel Frackers, "weet je niet of je de bril op of af moet zetten." Daarom houdt hij literatuur over Internet, ongeacht of deze on-line is of niet, nauwgezet bij. Verder bouwde hij in de loop der jaren in Silicon Valley een netwerk van vertrouwelingen op, die nu veelal op cruciale posten zitten in de wereld van de informatietechnlogie. Als hij iets mist in het huidige Internet- circuit, is dat het idealisme van weleer. De zich "consultant noemende mislukte tv-makers en tweedehands autoverkopers" die zich nu in deze wereld storten, zou hij het liefst al "elektrocuteren bij de deur". "Ze lopen geen risico, laten zich per uur betalen. Dat soort mensen komt uitsluitend af op Internet om geld te verdienen. Terwijl dat het slechtste motief is, als je op dit medium iets wil. Marleen Stikker, Rop Gongrijp, Felipe Rodriquez (resp. Van De Digitale Stad, Hacktiq en XS4ALL red.) en ik waren daar destijds totaal niet op uit. Anders waren we wel in dingen gegaan die meer geld kunnen opleveren: de porno of de e-commerce.".

(Wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)