C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


12 juli 1999

Frackers (1)

Het kantoor beslaat een breed pand in Amsterdam-Zuid. Trots leidt Michiel Frackers, mede-oprichter en directeur van BitMagic, mij rond: langs de redactieruimtes, de personeelskantine en het slaapvertrek waar compagnon Francisco van Jole 's nachts vaak verblijft. "Er wordt hier zo hard gewerkt dat we nauwelijks aan slapen toekomen." Een bevriende binnenhuisarchitect zorgde voor de sobere, hightech inrichting. Als we plaatsnemen in de zithoek van het lichte directievertrek, beantwoordt Frackers mijn vragen met zijn snelle en associatieve manier van praten. De zaken gaan goed maar worden nog stukken beter, dat is de boodschap waarmee de zelfbewuste ondernemer de wijde wereld intrekt. Nu mag ik even als sparringpartner fungeren.

In het videofragment legt Michiel Frackers uit wat BitMagic is
(Realplayerfragment voor ISDN-verbinding, 56K- of 28K-modem.)

BitMagic biedt dagelijks een serie grafische filmpjes, interactieve cartoons en reclameuitingen - kortstondig en goed verteerbaar amusement voor de jachtige computergebruiker. Het is niet eenvoudig de geschikte mensen voor dit nieuwe metier te vinden, verzekert Frackers. De 'flash-artiesten' komen, leert de praktijk, voort uit alle mogelijke disciplines: van modebewuste jongeren uit de grafische vormgeving tot langharige computernerds. Frackers en de zijnen zijn al twee jaar bezig personeel te werven, hoofdzakelijk in de Verenigde Staten. Daar opende BitMagic onlangs een filiaal dat op termijn het hoofdkantoor moet worden. Net terug van de opening van het Amerikaanse kantoor, staat de BitMagic-directeur alweer aan de vooravond van een verblijf van zes weken in de VS. "Het zakendoen in Amerika is totaal anders dan hier", stelt hij. "In Amerika zijn ze veel coöperatiever."

Van de Nederlandse ambitie om een substantiële rol op Internet te spelen heeft Frackers, alle financiële overheidsinspanningen ten spijt, geen hoge pet op. "Wat is hier de laatste jaren nou daadwerkelijk van de grond gekomen?" vraagt hij retorisch. "In Scandinavië hebben ze Nokia en Ericsson tot bloei gebracht. "Wat is er in Nederland sinds 1993 gebeurd, toen initiatieven opkwamen als Hacktiq, De Digitale Stad en vervolgens XS4ALL, en Planet Internet?" Frackers stond als hoofdredacteur aan de wieg van het succesvolle Planet Internet, nu net als XS4ALL eigendom van KPN Telecom. Behalve de noodzakelijke middelen nam hij van Planet Internet ook een aantal mensen mee naar zijn nieuwe geesteskind. Een onderneming kan in de visie van Frackers alleen succesvol zijn met een ploeg hardwerkende, effectieve en loyale medewerkers.

"Ik mis de zakelijkheid en doelgerichtheid in Nederland", stelt Frackers. Dat maakt hij ondermeer op uit de bedrijfsplannen, onderzoeksrapporten en aanbiedingen voor commissariaten die dagelijks bij hem binnendruppelen. Frackers wordt als gevolg van de overname van Planet Internet door de Nederlandse telefoonreus ook bestookt met bedelbrieven. Verontwaardigd toont hij zo'n handgeschreven exemplaar, inclusief gironummer. Hij profileert zich als een vrijgevig mens - minimaal de helft van de eventuele winst op zijn aandelenbelang in BitMagic gaat hij via een eigen stichting besteden aan projecten in achterstandswijken en ontwikkelingslanden. Hij kiest wel graag zelf de bestemmingen uit: "Liever direct naar een school in Kenia of Indonesië dan naar een geldverslindende organisatie. Het Koningin Wilhelmina Fonds, dat goedwillende vrijwilligers bij je aan laat bellen, en bij wie je dan natuurlijk wat in de collectebus stopt, zit hier om de hoek (red. Vondelpark), nota bene op de duurste grond van Nederland. Dat vind ik godvergeten schandalig."

(wordt morgen vervolgd)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)