C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


3 juni 1999

Breaking News

Het Servische parlement heeft het vredesplan van de G8 geaccepteerd, meldt vandaag de NOS-correspondent te Belgrado in het 1-uur-Journaal. Teletekst heeft het nieuws ook, een paar minuten later staat het op de site van CNN. Maar Go-network, ABC, MSNBC en de New York Times melden het oude nieuws: er zou nog druk in de Servische hoofdstad worden onderhandeld, maar vooralsnog zonder resultaat. Hoe ‘breaking' is eigenlijk het Nederlandse nieuws op Internet?

‘Ahtisaari en Tsjernomyrdin optimistisch' luidt om half een het nieuws uit Belgrado op de zojuist geopende Nu-portal. Deze nieuwssite van Ilse en Virtual industries, in samenwerking met ANP, AKN en NOS, ,,wordt van minuuut tot minuut actueel gehouden door een vijfkoppige redactie'', staat te lezen in een artikel in Adformatie. Nu-uitgever Kees Zegers zet in het artikel zijn hoogst actuele site af tegen die van de kranten: ,,Alle online nieuwssites zijn afgeleiden van al langer bestaande dagbladen. Wij zullen nieuws brengen op een manier die volledig is afgestemd op het medium Internet.'' Maar terwijl de headlines van het nieuws al bij de grote portalen verschijnen en het zelfs op de voorpagina van de site van het oeroude dagblad De Telegraaf prijkt, is het bij de vijf Nu-redacteuren nog altijd niet doorgedrongen.

Natuurlijk is een krant als deze op Internet, met maar eens in de 24 uur een nieuwe editie, niet de ideale manier om je op Internet te presenteren. Het nieuws houdt nu eenmaal geen rekening met de deadline van een krant. Toch hanteren wij op Internet dezelfde verschijningstijd als de papieren krant; het medium stelt ons weliswaar in staat stelt elke minuut het nieuws te verversen, maar dat geldt niet voor de beschikbare middelen en mensen. Neerbuigendheid tegenover de on-line-dagbladen is niettemin misplaatst als je zelf niet in staat bent je grootspraak waar te maken.

Om iets over half twee opende de New York Times met ‘Servian Parliament Approves Big-Power Kosovo Peace Plan'. Deze krant beschouw ik nog altijd als de koploper in de nieuwsvoorziening via Internet: snel, betrouwbaar, uitgebreid en overzichtelijk. De uitgever ervan kondigde onlangs aan zijn circa vijftig eigen sites in een aparte bedrijfspoot onder te brengen, om er uiteindelijk de beurs mee op te gaan. In navolging van de Internet-softwarehuizen, -boekwinkels en -veilingen worden nu ook ook nieuwsleveranciers tot lievelingen van handelaars in aandelen gebombardeerd. Alertheid vereist een investering die op termijn loont, is de veronderstelling in de Amerikaanse nieuwsbranche.

Nog even terug naar eigen land, waar van de Europese lidstaten het hoogste percentage werknemers achter een beeldscherm zit. Hier worden ze dan ook gevreten: de berichtjes over de ziekmakende, verslavende en stressveroorzakende gevolgen van computergebruik. Deze week lanceerde Compaq een onderzoek waaruit blijkt dat bijna driekwart van de computergebruikers het apparaat wel eens uitscheldt. Een op de vier heeft zijn pc wel eens geschopt, geslagen of er in woede de kabels uitgerukt om het apparaat ,,betaald te zetten''. De computerfabrikant voegde met de verzamelterm voor dit gedrag, ‘computerstress', een nieuw woord toe aan het hedendaags idioom.

Maar de wraak van het apparaat is zoet, want eveneens een op de vier computergebruikers lijdt aan Repetitive Strain Injury, ofwel RSI. Omdat de klachten aan spieren en gewrichten in armen en handen ook het gevolg kunnen zijn van stress, vernam ik gisteren van een terzake deskundige fysiotherapeute, zou het mij niet verbazen als de computermartelaars en de RSI-lijders elkaar grotendeels overlappen.

Tien over half drie: nog steeds geen nieuws aan het Nu-front.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)