C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


4 mei 1999

Teleforensen

,,Voor mij bestaan er geen onderscheiden telefoon- en kabelmaatschappijen meer, evenmin als Internetproviders en tv-stations'', verklaart Mark Schneider, hoogste baas van UPC, op een promotievideo van zijn bedrijf. ,,We zitten allemaal in dezelfde communication business.'' UPC staat voor United Pan-Europe Communications N.V., een multinationaal bedrijf dat met een uitgebreid pakket voor 'breedbandcommunicatie' vanuit Nederland Europa wil veroveren. Onder de leuze 'Digital Integration' belooft UPC bij elke abonnee een 'Set-Top Box' te komen installeren, waaruit drie draden tevoorschijn komen: een voor de televisie, een voor de computer en een voor de telefoon. Behalve de voordelen van de breedband (snelheid, helderheid, interactiviteit) biedt het bedrijf de abonnee het Chello-Internet-portaal en een eigen homepage en e-mail-adres.

UPC presenteerde zich onlangs in Nederland als de leverancier van twee zenders waarmee het Amsterdamse kabelnet wordt verrijkt: Extreme Sports en Film 1. Op de videoband was ter kennismaking achtereenvolgens te zien hoe een skateboard ook vallend uit het vliegtuig kan worden bereden en een eindeloze serie zoenen uit het filmrepertoire. Interessanter is de expansiedrift van deze uit de betaal-tv-sector voortgekomen kabelboer. Zoals langzamerhand aan de kant van de ontvanger de al jaren voorspelde integratie van tv- en computerscherm opdoemt, zo gebeurt dat ook aan de verspreiderskant. UPC is het eerste bedrijf dat zich in Nederland aandient met de ambitie alle spraak-, beeld- en dataverbindingen voor de consument te verzorgen. Drie mogelijkheden om naar keuze contact met een instituut of particulier te leggen of het gebodene passief te ondergaan, een begrip dat door Marian Salzman in haar boek 'face2face in cyberspace' samengevat is als 'teleforensen'.

Dat ook aanbieders van televisieprogramma's en 'webcontent' naar elkaar toegroeien moge blijken uit de aangekondigde samenwerking tussen At Home en SBS 6. At Home (ook wel @home) is een media-multinational die, na een succesvol begin in de VS, via Nederland voet op Europese bodem wil zetten met spel, sport en nieuws voor Internet-abonnnees. Omdat al 18 tot 20 procent van de Internetgebruikers zegt dit medium als belangrijkste nieuwsbron te beschouwen, wordt door At Home vooral van dit deel van het aanbod werk gemaakt. Voor de inhoudelijke leiding trok At Home Rik Rensen aan, voormalig oprichter en hoofdredacteur van het RTL Nieuws.

Waarom is Nederland steeds de bakermat van in beginsel pan-Europese initiatieven? In Nederland is de telecom-liberalisering ver doorgevoerd. Bovendien is de kabeldichtheid in Nederland extreem hoog. En een relatief hoog percentage heeft er een Internet-aansluiting: in de afgelopen vijf maanden steeg het aantal met 500 duizend naar 2,3 miljoen. Naar verwachting van onderzoeksbureau Pro-active zijn dat er begin volgend jaar drie miljoen. Nog een ander feit waaruit blijkt dat Internet nu doordringt in brede lagen van de Nederlandse bevolking:
HBO'ers en universitair opgeleiden, die voor 1997 nog 73 procent van de nieuwkomers uitmaakten, vormen nu nog maar 34 procent van de Nederlandse Internet-aanwas.

'We zijn er klaar voor', om het populair uit te drukken: inmiddels wordt er in Nederland dagelijks 1 miljoen uur aan Internet besteed, of liever - na deze doorbraak: geïnternet.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)