C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
27 april 1999
Doodlopende straat?
Time Warner acht de tijd rijp voor een tweede jeugd op Internet. Vijf
jaar geleden opende het mediaconcern de site als vertrekpunt voor de Internet-versies naar zijn uitgaven en omroepen. Nu vindt Time Warner het medium voldoende
gegroeid om tot "diversificatie' over te gaan en Pathfinder op te
heffen. Deze rustig opgemaakte virtuele kiosk verloor aan
belangstelling naarmate zoekmachines meer nieuws aan hun
dienstverlening toevoegden. Als Time Warner tijdig zo'n zoekfunctie aan
Pathfinder had toegevoegd, was het misschien wel een concurrent geworden
voor "portalsites' als Yahoo, Lycos en Excite - waarvan het in feite de
wegbereider was.
Het concern verwacht dan ook in de toekomst niet zozeer met nieuws en
achtergronden op sites van bladen als Time, People, Money en Fortune het
grote geld te verdienen, maar beschouwt veeleer amusement en web-
televisie als zijn 'core-business'. Een voorproefje van wat Time Warner
op Internet gaat doen is te zien op de site 'Entertaindom'. In beeld en geluid wordt de "bezoeker' binnengeleid in ,,een "buurt' waarin iedereen zijn favoriete
doodlopende straat heeft". Hier kan je straks naar keuze verstoppertje
spelen, skateboarden, straathockeyen of andere "virtuele' equivalenten
van het straatspel beoefenen.
Dit is het soort sites die film- en tv-producenten aan hun
aandeelhouders als de melkkoetjes van morgen presenteren. Ook in
Nederland: onlangs verklaarde Endemol het geld in de volgende eeuw voor
een belangrijk deel te gaan verdienen met interactieve versies op
Internet van de bekende programma's. Entertaindom zal behalve Warner
Bros.-materiaal ook divertissement rond films en televisieseries van
andere studio's verschaffen. De site gaat gebruik maken van
technologieën als Macromedia Flash, om zonder supersnelle
verbindingen toch aan "broadband-programming' te kunnen doen. ,,Deze
site", belooft het mediaconcern, ,,kondigt de geboorte aan van een
nieuw soort amusement, geheel toegesneden op de mogelijkheden van
Internet."
Een "bezoek' aan de Entertaindom-site geeft een idee van de
mogelijkheden die Time Warner op het oog heeft. Ze zijn onderverdeeld
in vier categorieën vermaak: op basis van video, van animatie, van
muziek en van spel. ,,Dit is in de verste verte geen opgewarmde
televisiekliek", knoopt Time Warner de nieuwsgierige in de oren, ,,maar
een fascinerend mengsel van inhoud, gemeenschappelijkheid en handel.
Entertaindom is speciaal voor u, het Internet-publiek, ontworpen. Het
zal groeien en zich ontwikkelen aan de hand van Internet-
technologieën, maar ook volgens uw collectieve wensen en noden."
Wervende woorden zoals Endemol ze ongetwijfeld binnenkort ook zal
bezigen. Maar de bijgelovige theaterman Van den Ende zou als metafoor
voor zijn "ontvangstruimte' nooit de doodlopende straat kiezen. De naam
Entertaindom zou evenmin iets voor hem zijn, vanwege de ongelukkig
associatie van de woorden "amusement' en "dom'.
|
Bovenkant pagina |