C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


27 april 1999

Doodlopende straat?

Time Warner acht de tijd rijp voor een tweede jeugd op Internet. Vijf jaar geleden opende het mediaconcern de site als vertrekpunt voor de Internet-versies naar zijn uitgaven en omroepen. Nu vindt Time Warner het medium voldoende gegroeid om tot "diversificatie' over te gaan en Pathfinder op te heffen. Deze rustig opgemaakte virtuele kiosk verloor aan belangstelling naarmate zoekmachines meer nieuws aan hun dienstverlening toevoegden. Als Time Warner tijdig zo'n zoekfunctie aan Pathfinder had toegevoegd, was het misschien wel een concurrent geworden voor "portalsites' als Yahoo, Lycos en Excite - waarvan het in feite de wegbereider was.

Het concern verwacht dan ook in de toekomst niet zozeer met nieuws en achtergronden op sites van bladen als Time, People, Money en Fortune het grote geld te verdienen, maar beschouwt veeleer amusement en web- televisie als zijn 'core-business'. Een voorproefje van wat Time Warner op Internet gaat doen is te zien op de site 'Entertaindom'. In beeld en geluid wordt de "bezoeker' binnengeleid in ,,een "buurt' waarin iedereen zijn favoriete doodlopende straat heeft". Hier kan je straks naar keuze verstoppertje spelen, skateboarden, straathockeyen of andere "virtuele' equivalenten van het straatspel beoefenen.

Dit is het soort sites die film- en tv-producenten aan hun aandeelhouders als de melkkoetjes van morgen presenteren. Ook in Nederland: onlangs verklaarde Endemol het geld in de volgende eeuw voor een belangrijk deel te gaan verdienen met interactieve versies op Internet van de bekende programma's. Entertaindom zal behalve Warner Bros.-materiaal ook divertissement rond films en televisieseries van andere studio's verschaffen. De site gaat gebruik maken van technologieën als Macromedia Flash, om zonder supersnelle verbindingen toch aan "broadband-programming' te kunnen doen. ,,Deze site", belooft het mediaconcern, ,,kondigt de geboorte aan van een nieuw soort amusement, geheel toegesneden op de mogelijkheden van Internet."

Een "bezoek' aan de Entertaindom-site geeft een idee van de mogelijkheden die Time Warner op het oog heeft. Ze zijn onderverdeeld in vier categorieën vermaak: op basis van video, van animatie, van muziek en van spel. ,,Dit is in de verste verte geen opgewarmde televisiekliek", knoopt Time Warner de nieuwsgierige in de oren, ,,maar een fascinerend mengsel van inhoud, gemeenschappelijkheid en handel. Entertaindom is speciaal voor u, het Internet-publiek, ontworpen. Het zal groeien en zich ontwikkelen aan de hand van Internet- technologieën, maar ook volgens uw collectieve wensen en noden."

Wervende woorden zoals Endemol ze ongetwijfeld binnenkort ook zal bezigen. Maar de bijgelovige theaterman Van den Ende zou als metafoor voor zijn "ontvangstruimte' nooit de doodlopende straat kiezen. De naam Entertaindom zou evenmin iets voor hem zijn, vanwege de ongelukkig associatie van de woorden "amusement' en "dom'.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)