C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


20 april 1999

Ten strijde!


Op de dag dat de Apache uit Amerika wordt overgevlogen om deel te nemen aan de actie Allied Force, roept PC World een spelletje met deze gevechtshelicopter uit tot 'game of the day'. Met het spelletje levert de Amerikaan strijd met zijn Russische concurrent de Havoc, ,,two of the world's deadliest attack choppers'' aldus de omschrijving op Games.net. Voor het eerst, beloven de makers, kunnen computerspelers ,,true head-to-head-Superpower Sim action'' ervaren. Niet alleen een realistisch, maar ook uiterst actueel spelletje, zoals de introductie van de 'F16 Flight Simulator', te gebruiken voor acties in 'the Bosnian Theatre', dat een aantal jaren geleden was.

In de loop der jaren heb ik het genre, dankzij reclamemateriaal dat de krant van distributeurs krijgt toegestuurd, geavanceerder, buitennissiger en vooral ook gewelddadiger zien worden. Carmageddon, waarin de spelende automobilist oude vrouwen van de sokken kan rijden, is een bekend voorbeeld. De nieuwste versie, voor het Playstation, ,,biedt een groot aantal moorddadige extra's'', aldus de folder van distributeur Homesoft. Hiermee kan de speler ,,een groot aantal nog niet eerder vertoonde tracks onveilig maken en onderweg enkele nieuwe weirde power-ups oppikken''. De namen van nieuwe 'morbide game-modes' ,,zeggen wat dat betreft genoeg'', aldus Homesoft: 'Terminal Tag', 'Driven to Destruction' en 'Sudden Death'. Bij de 'Blood version' geldt als aanbeveling: ,,Voetgangers verliezen ledematen.''

In vrijwel alle computerspelen gaat het om strijd, oorlog, vernietiging of duel - ongeacht of zich dat nu op het slagveld of de racebaan afspeelt. Dat is op zichzelf niet nieuw, want het spel-oude-stijl, van dammen en schaken tot Stratego en Monopoly, was daar eveneens op gebaseerd. Nieuw is de vaak wrede wijze waarop de tegenstander moet worden verslagen, inclusief de menselijke bloedspatten of de machinale wrakken die de overwinnaar teweeg brengt. De koppeling met echt bestaande conflicten of oorlogen kan op zijn minst vanwege het gebrek aan goede smaak worden bekritiseerd.

'Shoot 'em ups' of kortweg 'shooters' heten de vechtspellen. Nieuw in deze categorie is de belofte van driedimensionale beelden, een 'real time' speelervaring en 'dynamisch geluid' dat 'intelligent' reageert op het spelverloop. De meeste spellen vinden plaats in andere sterrenstelsels, waar 'aliens' met angstaanjagende namen de macht willen overnemen en met futuristische laserwapens dienen te worden bestreden. Maar je kan als eenvoudige computerspeler ook de Tweede Wereldoorlog opnieuw proberen te winnen. Dit spel wordt aangeprezen als remedie tegen de sleur die zich bij shooters in alle varianten op 'Star Wars' onverbiddelijk schijnt aan te dienen. ,,Het zijn altijd aliens die je voor de loop krijgt en dat gaat op den duur vervelen.''

Het spel 'WWII GI' betrekt de speler in de landing op Normandië, terwijl hij deel uitmaakt van de 101ste Airborn divisie. ,,Voor je ligt een groot stuk niemandsland vol bunkers, dode soldaten en dikke Duitse bunkers.'' Vooral die herhaling van die bunkers, de tweede keer voorzien van het epitheton 'dikke Duitse', fascineert; het pad van de bevrijders is nog net niet geplaveid met dikke Duitse dode soldaten. De kandidaat-speler wordt in de folder nog eens extra geënthousiasmeerd met de mededeling dat ook ,,de Tweede Wereldoorlog niet bepaald een kinderspel was''.

De makers van dit spel wacht een hoogst morbide uitdaging met een shooter over de invasie in Kosovo.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)