C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


26 maart 1999

Webby Awards (3)


,,De Webby Awards zijn in San Francisco, niet in Los Angeles'', corrigeerde mij Edwin d'Haens naar aanleiding van het eerste stukje over de Webby Awards, de 'Oscars' voor de Internetwereld. ,,SF is het mekka van de webdesign-industrie. New York is goeie tweede, LA is nergens. Voor een nabeschouwend artikel ga naar de San Francisco Chronicle van 19 maart. Een helder geschreven, feitelijk juist, interessant en smeuïg artikel.''

,,Erg geweldig dat je er aandacht aan besteed hebt'', schreef Kristi van Riet, winnaar van de publieksprijs in de categorie kunst met de site van Doors of Perception. Omdat ze ,,gewoon eens lekker wil opscheppen'' schreef Van Riet, terug in Nederland, 'uit de losse pols' een verslag van de uitreiking. Ze is met de medesamenstellers van de site uitvoerig geïnterviewd door zo'n twaalf - o.a. landelijke - tv-stations. ,,We waren populair interviewvoedsel omdat we uit Amsterdam kwamen. Verweggistan dus, en Europees. Het was het eerste jaar dat het niet alleen een Amerikaans evenement was. In de lift van het hotel werd ik de volgende ochtend door een mevrouw herkend als Webby-houder; door jetlag wakker gehouden was ze tv gaan kijken.''

De met veel Oscar-achtige glamour omgeven uitreiking, volgend jaar ook rechtstreeks te zien op de Amerikaanse televisie, staat haaks op de enigszins. informele wereld van het web-design. ,,Het was een spektakel dat in Nederland (en zelfs Europa) volslagen onbekend is'', schrijft Van Riet. ,,Een twaalf meter lange limousine reed ons de vier blokken van hotel naar theater. We stapten uit op de rode loper, alwaar professionele screamers ons toejuichten (! ), camera's op ons hoofd, lichtflitsen... afijn 'the whole works' zoals dat heet ;-) Ik schaamde me voor al die aandacht. Binnen werd het spieden naar David Bowie en Francis Ford Coppola [juryleden van de Webby Awards, TR], heb ze niet gezien. Het gerucht ging dat Björk er ook was, ook niet gezien.''

Aan de dress-code wisten niet alle aanwezigen te voldoen. ,,Smokings alom, en avondjurken met veel bloot aan de achterkant en spleetjes waardoor beenvlees zichtbaar was, natuurlijk waren de hakjes hoog (wij weten hier al dat de schoenmode 'plat' is). Maar het blijft internet- volk dus godzijdank ook wat Mathilde Willinks en W< en gewoon groene en blauwe mannetjes, of lieden in fout pak met grijze gezichtskleur en dikke glazen op hun neus.'' juryleden van de Webby Awards, TR], heb ze niet gezien. Het gerucht ging dat Björk er ook was, ook niet gezien.'' , een Internetkrant van IDG, spitste zich ook toe op het verschil in uiterlijk van 'Silicon Valley' en 'Hollywood': 'Geeks Go Glam for Webby Awards'. Menig webdesigner zag collega's, doorgaans gekleed in spijkerbroek, voor het eerst in smoking. ,,Wij hebben even veel beautiful people als Hollywood'', sprak een docent van Berkeley trots, ,,maar wij hebben hier meer baarden.''

Wanneer je zelf bij een nieuwsfeit bent betrokken, leert een bekende journalistieke paradox, dan wijs je zo twee, drie fouten in de berichtgeving aan. Ook Kristi van Riet corrigeert mijn stukje van vorige week, waar ik aan haar het ontwerp van de winnende site toeschreef. ,,Michael Samyn is de ontwerper, ik heb hem en de anderen aan de gang gehouden. 'Producer' heet dat (alweer tot mijn grote verbazing blijkt die functie in Amerika tot het allergrootste respect te leiden, hier betekent het alleen dat je het team stuurt). En zo'n opmerking als 'team effort' is in de Internetwereld, zoals je wellicht weet, geen loze kreet: John Thackara, Jouke Kleerebezem en Michael Samyn verdienen net zoveel eer. Het was geen designprijs, het was een prijs voor het hele project: van inhoud, techniek, ontwerp, etcetera. Hoe dan ook, we hebben vlam gevat voor dat rare volk daar, wie weet ga ik ze helpen met het organiseren van een Europees equivalent. Internet heeft genoeg hype, maar kan nu wel wat glamour gebruiken.''

Het leeft, de webonderscheiding, dat bleek ook uit de andere reacties die ik ontving, ondermeer van Berend Hasselman (die mij wees op een fout in een link, waarvoor dank) en een zekere Fingy' die in zijn enigzins raadselachtige e-mail ondermeer de Award-commissieleden beschuldigde van nepotisme. Wie meer wil weten van onderscheiden websites, raad ik een speciale prijzen-pagina van Yahoo! aan. Het zelfonderscheidend vermogen van de webwereld gaat dat van de reclamewereld evenaren, doet de lijst van gelouwerden die hier staat vermoeden.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)