C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


19 maart 1999

Webby's (2)


Rechtsboven verschijnt in een kader met bonte letters het woord 'Play'. We zien in het duistere vertrek een deur waarop ,,Knock, knock'' geschreven staat, ondertussen klinkt een repeterende elektronische schel. Als we met de muis op de uitnodiging ingaan, piept de deur langzaam open, daarmee een lichtstreep in de schaduwrijke ruimte werpend. Uit de deuropening zweeft een regel tevoorschijn: ,,New Technology: yes this stuff is amazing but wat is it for?'' Dit is de openingspagina van de 'Play'-manifestatie van Doors of Perception, een jaarlijks Nederlands congres voor (vormgeving van) nieuwe media. Het ontwerp van Kristi van Riet ontving gisteravond de publieks-Webby in de sector Arts. Daarmee haalt Nederland voor het eerst in de geschiedenis een 'Internet-Oscar' binnen.

Omdat er 22 categorieën zijn (zie De Draad van gisteren over dit onderwerp) en daarin steeds twee Awards te verdelen zijn - de Webby Award uitgereikt door de Internet 'Academy' en de 'people's voice' publieksprijs -, kunnen er jaarlijks in theorie 44 prijzen worden uitgereikt. Het gebeurt een enkele keer dat in één categorie een site de beide prijzen in de wacht sleept. Die sites zijn, mag je aannemen, het allerbeste wat Internet op dit moment te bieden heeft. Dergelijke dubbele prijswinnaars zijn er in dit derde jaar van de Webby in de sectoren tv, nieuws, humor, geld en film. Ik heb ze voor u bekeken.

PBS Online, de site van de publieke Amerikaanse omroep, is voor de Nederlandse Internetgebruiker niet erg relevant omdat er vooral wordt ingegaan op tv-programma's die hier niet te ontvangen zijn. Toch wordt na een snelle blik duidelijk waarom hiern een dubbele voorkeur naar uitgaat: een rustig en overzichtelijk ontwerp voor omgeving met talloze tentakels en subdivisies. De vier features op de homepage verwijzen naar degelijke achtergrondverhalen en dossiers, alles is erop gericht om het streven naar een combinatie van educatieve en culturele informatie alsmede 'citizenship' waar te maken.

Een dubbele onderscheiding in de categorie nieuws ging naar CNN Online, een site die inderdaad uitblinkt in veelzijdigheid en actualiteit, maar voor de Nederlandse internetter toch ook, evenals de zender, erg Amerikaans georiënteerd. Voor het VS- en internationale nieuws biedt CNN echter een interessant spectrum aan gebruiksmogelijkheden: berichten in platte tekst, videofragmenten en transcripties van uitzendingen. Schier onuitputtelijk is de enorme hoeveelheid regelmatig ververste berichten in een groot aantal secties: van gezondheid en ruimtevaart tot entertainment en reizen.

De ontwikkeling van 'humor' op Internet staat in de kinderschoenen en misschien daarom maakt het verschijnsel vaak een zouteloze indruk. Dubbele prijswinnaar in deze categorie is het online-tijdschrift The Onion, dat op het eerste gezicht een digitale kleinzoon is van het cartoonblad Mad. Advertentie met kam, tandenborstel en scheerkrabbertje, met daarbij de tekst: ,,Kamtechnologie: waarom ligt die zo ver achter op de scheer- en tandenborstelontwikkeling?'' Of de kop: ,,Vrouw uit bed gesmeten na ruzie over crackers eten.'' Amerika ligt blijkbaar dubbel, maar de taal der geestigheid is niet internationaal.

In de sector geld won The Motley Fool twee maal met een site vol financiële dienstverlening: nieuws, quotes, feiten, beleggingstips en koersen. De site is vormgegeven als een kaartenbakje, waarin met de muis kan worden 'gebladerd'. Ook kan de gebruiker zijn eigen portfolio samenstellen. Dit 'concept' slaat blijkbaar aan bij vormgevers: ook de Internet Movie Database heeft het uiterlijk van een kaartenbakje, of zo u wilt: de zijkant van de Filofax. Alles overzichtelijk gerangschikt en aanklikbaar naar categorie. Deze dubbele prijswinnaar geeft, behalve informatie over tienduizenden films, ook nieuws en roddel (,,Writer Says Shakespeare In Love Was Stolen From Her'') uit Hollywood en omstreken.

Ziedaar de vijf 'beste' op Internet en de zonder twijfel allermooiste, die van Kristi van Riet. Proficiat.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)