C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
VRIJDAG


T O M   R O O D U I J N


15 maart 1999

Cachen


Terwijl de technologie steeds sneller verbindingen mogelijk maakt, dreigt Internet door de politiek juist vertraging op te lopen. Providers plegen vaak opgevraagde Internetpagina's tijdelijk op te slaan om het dataverkeer te bespoedigen. Dit 'cachen' gebeurt vooral met materiaal afkomstig van de transatlantische route: met het 'wegschrijven' van veelgelezen pagina's kan de provider zijn verrichtingen tot dertig procent vergroten. Deze praktijk komt in gevaar door een onlangs in het Europees Parlement aangenomen richtlijn, die stelt dat 'cachen' gelijk staat aan het kopiëren van auteursrechtelijk beschermd materiaal - en dus moet worden vergoed. Met de maatregel, waarover nog een tweede stemmingsronde volgt, wordt tegemoet gekomen aan de door Internet-piraterij geplaagde muziekbranche.

Maar nu is het de beurt aan de Internetbranche om in Brussel te lobbyen. De internationale consumentenorganisatie Internet-Society vreest een dichtslibben van de toegangswegen, temeer omdat in de Verenigde Staten een soortgelijke wet klaarligt. De Nederlandse Internetproviders (NLIP) stellen dat het 'cachen' een 'autonoom technisch proces' is en door de verzender van materiaal zèlf met een technische ingreep kan worden verhinderd. Het felle protest van de NLIP, die voorspelt dat de richtlijn Internet in Nederland trager en duurder maakt (en ,,de klok een aantal jaren terugzet''), wekt enig wantrouwen: hoe actueel zijn eigenlijk de populaire pagina's die ons uit de VS worden doorstuurd?

'Portalen' en aangeklede zoekmachines als MSNBC en Yahoo! voeren, anders dan Alta Vista, een 'dateline' en maken daardoor een actuele indruk. Toch zijn de meeste berichten die onder het kopje 'news' of 'headlines' wordt gebracht enigszins belegen. 'Thirteen Killed in Turkey Bombing' bij Yahoo op maandagmiddag bijvoorbeeld, verwijst naar een artikel van zondag. Bij dat stuk kan wel worden gekozen uit een overvloed aan Koerden-gerelateerde berichten, afkomstig van organisaties als Reuters, AP, ABC News, Agence France Presse, CNN, The Washington Post, noem maar op. En dat alles geheel gratis.

De geïnteresseerde die op zoek gaat naar een specifiek actueel onderwerp, waant zich op Internet soms als een kind in een speelgoedpakhuis. Niet alleen teksten over zijn belangstellingsgebied te kust en te keur, maar ook foto's, video, geluid, dossiers, graphics! Maar nieuwshonger wordt zelden direct gestild, terwijl het medium daar bij uitstek geschikt voor is. Hier wordt de vertraging niet veroorzaakt door het cachen maar door het cashen: de belangrijkste persbureaus, omroepmaatschappijen en kranten bedienen eerst de betalende klant.

Maar als de berichten eenmaal op het net verschijnen, vraag je je steeds weer af waar ze het allemaal van doen.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)