teller
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Jeroen van Bergeijk

jvb@ziplink.net

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN

Wegens vakantie wordt Tom Rooduijn vervangen door
Jeroen van Bergeijk vanuit New York.
(jvb@ziplink.net)


J E R O E N   V A N   B E R G I J K



30 december 1998

Zalige E-commerce


"Estimates for On-Line Shopping Exceed the Most Bullish Forecasts", kopt The New York Times vandaag op de voorpagina. De enorme hoeveelheid aandacht die de Amerikaanse media aan het winkelen via Internet hebben besteed, heeft dus klaarblijkelijk zijn vruchten afgeworpen. Maar zullen online shoppers ook vaste klanten worden?

De cijfers liegen er niet om. Een onderzoek van de Interpublic Group of Companies wijst uit dat er voor de feestdagen door webwinkels naar schatting zo'n vijf miljard dollar zou zijn omgezet. Dat is maar liefst vier maal de totale jaaromzet van vorig jaar, en twee maal zoveel dan begin deze maand nog door optimistische e-commerce experts werd voorspeld. Volgens een ander onderzoek van Shop.org, de belangenorganisatie van Amerikaanse webwinkeliers, is de online verkoop dit jaar met 230 procent gestegen. Hoe overtrokken de cijfers misschien ook zijn, een ding is nu wel duidelijk: winkelen op Internet was een hype en is nu werkelijkheid.

En investeerders lieten zich dat geen tweemaal zeggen. Internetaandelen - die al weer weken op recordhoogte verkeren - schoten na het weekend verder omhoog, en vooral die van webwinkels deden het uitstekend. Alleen al de aankondiging voor een binnenkort te openen online winkel was goed voor een stevige koerswinst. Het aandeel van kledingketen GIII steeg met ruim 300 procent toen het bedrijf een persbericht de deur uitdeed waarin melding werd gemaakt van plannen voor een website.

Afgaande op dit alles zou je haast gaan denken dat Amerikanen alleen nog maar via het net hun boodschappen doen. Niks is minder waar natuurlijk. Die vijf miljard van dit kerstseizoen is nog niet eens één (1) procent van de jaarlijkse Amerikaanse winkelomzet van 2,6 triljoen dollar.

Dat plaatst de gekte dus een beetje in perspektief. Bovendien is de ervaring van veel online shoppers deze kerst bepaald niet ideaal geweest. De schrijver dezes zit nog altijd te wachten op een bestelling cd's, die begin deze maand bij 800.com werd geplaatst (het bedrijf kreeg deze maand een miljoen orders te verwerken na een stunt waarbij drie hit cd's voor een dollar werden aangeboden). Ook Amazon.com kreeg veel bestellingen niet voor de kerst bij de klant en boekverkoper Barnes & Noble en warenhuis Macy's werden zo overspoeld door websurfers dat hun sites onbereikbaar raakten. Lingeriewinkel Victoria's Secret tenslotte kreeg het pas na het weekend voor de kiezen: het bedrijf bleek telefonisch onbereikbaar toen duizenden mensen begonnen te bellen over hoe ze hun online aangeschafte ondergoed konden ruilen.

Nu maar afwachten of zulke kinderziektes het winkelend publiek niet massaal terugjagen naar de gewone winkel. Ik weet wel dat de volgende keer dat ik iemand een cd cadeau wil doen ik gewoon weer naar de platenwinkel om de hoek zal gaan.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)