teller
C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Jeroen van Bergeijk

jvb@ziplink.net

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN

Wegens vakantie wordt Tom Rooduijn vervangen door
Jeroen van Bergeijk vanuit New York.
(jvb@ziplink.net)


J E R O E N   V A N   B E R G I J K



29 december 1998

Internet opportunisme


De visolie- en worstenproducent Zapata is terug van weggeweest. Afgelopen week kondigde directeur Avram Glazer aan dat hij het plan om zijn bedrijf om te vormen tot "een van de grootste Internetbedrijven te wereld" weer uit de kast heeft gehaald.

Zapata deed voor het eerst van zich horen in mei van dit jaar. Tot die tijd was de enige claim to fame van het in Texas gevestigde bedrijf dat het in de jaren vijftig door (de latere) president George Bush was opgericht. Maar Zapata had zijn buik vol van vis- en vleesverwerking en wilde wat hippers: Zapata wilde voortaan als ZAP.COM door het leven gaan. Op enige expertise op het gebied van Internet kon het bedrijf niet bogen. Maar dat was ook helemaal niet nodig volgens Glazer. Zijn plan was simpel, en het enige dat hij nodig dacht te hebben was een neus voor zaken en een flinke zak met geld. Glazer wilde een portal site à la Yahoo! in het leven roepen, zijn nieuwe .com bedrijf naar de beurs brengen en in één klap stinkend rijk worden (alhoewel hij dat laatste er natuurlijk niet bij vertelde). Maar hoe krijg je een succesvolle portal site, als je niets van Internet weet? Door er een te kopen natuurlijk! Zapata deed een bod op Excite, dat door de raad van bestuur van Excite werd weggehoond.

Vervolgens plaatste Glazer paginagrote advertenties in The New York Times en The Washington Post waarin hij aanbood: "We Will Buy Your Web Site". Het idee was nu een portal site te bouwen door een zootje leuke websites onder de noemer ZAP.COM op een hoop te gooien. Als je nu maar de bezoekcijfers van een groot aantal websites bij elkaar veegt, dan behoor je vanzelf tot een van de grootste websites, was Glazers redenering. Zo gezegd, zo gedaan. Glazer begon in hoog tempo Internetbedrijven op te kopen. Hij kocht de uitstekende New Yorkse webzines Charged en Word voor twee miljoen dollar. Hij was in vergevorderde onderhandelingen met verlies lijdende websites als Bianca's Smut Shack, Mass Music, Advancing Women, Daily Stocks en Attitude Network.

Begin oktober stortte de beurs in elkaar en hadden vooral de aandelen van Internetbedrijven zwaar te lijden. Het zag er naar uit dat het voorlopig niet zou lukken nieuwe Internetbedrijven naar de beurs te brengen. Halverwege oktober werd ZAP.COM opgedoekt, de onderhandelingen met de hoopvolle websites abrupt afgebroken.

Maar wie dacht dat we vervolgens nooit meer iets van Zapata zouden horen, heeft zich lelijk vergist. Het bedrijf dat haar aanstaande partners bij de eerste de beste tegenslag liet stikken is deze week weer terug. En nog wel met precies hetzelfde plan als twee maanden geleden. Maar waarom probeert Zapata het nu nog een keertje, vraagt u zich wellicht af. Het antwoord is simpel: de aandelen zijn weer omhoog gegaan en de beursgang van Internetbedrijven is lucratiever dan ooit.

Deze keer zullen niet veel beginnende websites zich een rad voor ogen laten draaien door het schaamteloos opportunistische Zapata. Althans, dat zou je denken. "Wij hebben de brug met Zapata nog niet achter ons verbrand", zegt Elisabeth Crocker van Attitude Network in Wired News van deze week, terwijl David Thau van Bianca's Smut Shack nog een stapje verder gaat: "Ik voel geen enkele animositeit jegens Zapata". Kennelijk zijn veel websites zo wanhopig op zoek naar kapitaal dat ze zelfs samenwerking met het laffe Zapata niet uitsluiten.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)