C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
23 november 1998
Platte teksten
Als het woord 'plat' ergens voor opgaat, dan is het wel voor de Teletubbies-parodie van Bart de Graaf en zijn BNN. Mijn reserves jegens dit ventje zijn omgeslagen in weerzin. Terwijl over de onontkoombare en peperdure Teletubbies-merchandising van vrijwel ieder kinderartikel, de schandelijke fabricage van deze produkten in lage-lonenlanden en het twijfelachtige educatieve karakter van de serie waarachtig wel wat kritisch op te merken is, weet BNN niets beters te verzinnen dan de poppen een paringsdans te laten uitvoeren. Het droevigste is nog dat de doelgroep waarvoor dit is gemaakt, de jongeren, dergelijke platheden nog blijken te waarderen ook. Terug naar de 'platte tekst' waarin ik mijn bijdragen over 'de krant van morgen' had gestoken. Joosse vergelijkt zo'n stukje met ,,de eerste auto's, die eigenlijk niet meer waren dan een omgebouwde koets met motor''. Hij beschouwt dit fenomeen, dat hij over de gehele Internet-linie aantreft, als illustratief voor de overgang van het gedrukte naar het digitale medium. ,,We blijven te veel hangen aan de schriftcultuur. We schrijven homepages (!). Uit eigen ervaring weet ik dat het moeilijk is om een gestructureerd verhaal te maken, zeker op Internet. Maar moet het nieuwe medium niet juist loskomen van de chronologisch geschreven en gelezen tekst en lezers de ruimte laten om door te zappen naar een ander gedeelte van de (informatie-)wereld? De aandacht vasthouden is daarbij een zwaardere uitdaging voor de 'schrijver' (woord uit het oude tijdperk). Volgens mij doen we dan niet alleen de mogelijkheden en doorkijkjes in het verhaal meer recht, maar ook de niet-lineaire structuur van het denken.''
Vooruit dan maar: Bent u er nog?
|
Bovenkant pagina |