C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
2 november 1998 De anti-Microsoft-lobby
Of het ook zo zal lopen in de zaak die de Amerikaanse overheid tegen Microsoft heeft aangepannen, valt te betwijfelen. Het web-protest tegen de software-gigant gelijkt meer op het uitdelen van speldenprikjes dan op een aanzet tot revolutie. De site 'Microsoff' (www.jwp.b.c.ca/saulm/ii/ms.htm) persifleert het Gates-imperium, inclusief look-alike-logo's, in de traditie van het blad MAD: soms leuk, vaker lach-of-ik-schiet-humor. ,,Microsoff announces the new cross-platform audio and video standards!'', staat te lezen in de 'nieuwsrubriek', evenals reclame voor de nieuwe 'Great Internet Tune-Out': Microsoff is encouraging not to download any new browsers.'' De homepage van de 'Anti-Microsoft Webring' (www.geocities.com/CapitolHill/1450/WebRing.htm) laat de met rode kruisen doorstreepte logo's zien van Internet Explorer en The Microsoft Network. Wie een website onderhoudt en wil tonen dat hij geen 'miccie' (spreek uit My-Key) is, kan hier het anti-Microsoft-wimpel binnenhalen en zich inschrijven bij de AMSR, uiteraard om samen een vuist te maken tegen het leed dat Bill Gates heet. 'Boycott Micro$oft' (www.vcnet.com/bms) benadert de problematiek vanuit het standpunt van de consument. Die is, staat te lezen in een 'Modest Manifesto', overgeleverd aan de hebzucht, jaloezie en verwarring van een man, die iedereen die hem niet wenst te omhelzen bestempelt als een vijand van het kapitalisme. De makers van deze site tonen zich realistisch, door vast te stellen dat de boycot van alle Microsoft-producten voor de meeste computergebruikers 'helaas' vrijwel onmogelijk is. Op deze site zijn anti-microsoft bumperstickers te bestellen en is de 'Monopolist's Cookbook' te raadplegen. Een poging om entertainment en informatie over de anti-trust-zaak te verspreiden is Mother Jones' 'Microstuff' (www.motherjones.com/mag/microsoft/). Hier wordt de lezer verwezen naar tal van interessante anti-microsoft-sites, maar wordt hij ook geprikkeld met aankeilers als: 'Lock Your Windows, How Microsoft gets to know you - intimately'. In het solidaire kamp tegen het 'Evil Empire' wordt veel naar elkaar verwezen: wie er een tijdje vertoeft komt andermaal een link tegen naar de site van Ralph Nader. Met zijn 'Computer Project on Technology' (www.cptech.org/) verspreidt deze consumentenman-van-het-eerste-uur een goed gedocumenteerd manifest, waarmee hij extra munitie hoopt te verschaffen aan de aanklagers in de Microsoft-rechtszaak. Naders medewerker John Love bepleitte in de anti-trust-zaak een mededingingsautoriteit naar het voorbeeld van de Europese commissie en de vrijheid van consumenten om bij Windows- en Office-programmatuur de software te kunnen kopen die zij willen. De site NetAction (www.netaction.org/), die alle software toegankelijk wil laten zijn voor alle 'gewone mensen', laat met een afbeelding precies het sentiment zien waar het in deze strijd om gaat: het Windows-logo is vervormd tot een monsterlijke vissenkop, die kleine visjes naar binnen schrokt. 'Does this look familiar?' luidt daarbij de retorische vraag. Morgen meer over de verenigde software-vissen aller landen.
|
Bovenkant pagina |