C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N


26 oktober 1998

De Digitale Documenten Doorzenddienst


Stel u wil met spoed een briefje sturen naar iemand in België die geen Internet-aansluiting of fax heeft. U belt de PTT-inlichtingen, waar men u verwijst naar de EMS koeriersdienst van het inmiddels verzelfstandigde postbedrijf, TNT genaamd. Voor een kleine honderd gulden is deze dienst bereid het briefje te bezorgen.

De procedure is als volgt: u belt de koerier, die, na zijn autootje bij u voor de deur te hebben geparkeerd, een print van het door u in de computer getikte briefje in een speciaal gesealde envelop stopt en deze naar het dichtstbijzijnde TNT-distributiecentrum brengt. Daar wacht uw briefje tot de avond of volgende ochtend op verder transport, om ten slotte, na die dag nog door vele handen te zijn gegaan, tegen het vallen van de avond te bestemder plekke te worden afgeleverd.

Dat lijkt u voor dit dichtstbekabelde en van de modernste communicatiemiddelen voorziene deel van Westeuropa een uiterst omslachtige en bovendien nogal kostbare procedure. U informeert bij het postkantoor of daar uw briefje niet naar het dichtst bij de geadresseerde gelegen postkantoor kan worden gefaxt, opdat het aldaar door de dienstdoende beambte op het adres kan worden bezorgd. Zo'n service is er in het prilste begin van het fax-tijdperk wel geweest, vertelt u de loketbeambte, maar die is al gauw door allerlei tijdrovende miscommunicatie afgeschaft.

TNT biedt u, zo blijkt uit hun website, (www.tnt.com) allerlei moderne, web-georiënteerde faciliteiten, zoals een 'Price Checker' (een on-line-tarievenoverzicht), een 'Web Collection Facility' (on-line-bestellingsdienst) en een 'Web Tracker' (waarmee u, inclusief alle tussenstations, de route van uw poststuk kunt volgen). Maar een E-mail of Fax Facility ontbreekt bij deze beursgenoteerde onderneming. Een van de belangrijkste internationale postbezorgers handelt in het digitale tijdperk zijn 'core-business' af als in de tijd van de postkoets.

Wat is er eenvoudiger dan op alle postkantoren een fax en on-line-computer te installeren, waarbij over een weer berichten, eventueel bij gebrek aan bezorgers alleen 'poste restante', kunnen worden gestuurd. Wie thuis wel over fax of e-mail beschikt, hoeft alleen maar het fax-nummer of e-mail-adres van het postkantoor in de plaats van bestemming op te zoeken. Hoeveel miljoenen zou dat particulieren en het bedrijfsleven jaarlijks niet besparen! En denk eens aan het milieu-aspect: vele miljoenen kilometers van koerierbrommers, vrachtwagens en vliegtuigen kunnen worden uitgespaard. Juist in een tijd dat de ene helft van de wereld on-line is en de andere niet, biedt zo'n Digitale Documenten Doorzenddienst (DDD) uitkomst. Ook voor snel contact tussen vakantiegangers en thuisblijvers een ideale mogelijkheid.

Er zijn drie hoofdbezwaren aan te voeren tegen zo'n vorm van digitale verzending:
- Vertrouwelijkheid: Wat niet in gesloten couvert wordt verzonden, kan door derden worden bekeken.
- Originaliteit: Niet alle documenten lenen zich voor een dergelijke behandeling; een stuk met oorspronkelijke handtekening, een handschrift of andere unica laten zich nu niet digitaal verzenden.
- Opbrengst: Het zou de cliënt aanzienlijke kosten besparen, maar levert zo'n goedkope DDD-dienst TNT wel genoeg op?

De fax- en e-mail-service op postkantoren kan onmiddellijk van start, om te beginnen voor niet-vertrouwelijke stukken en brieven. Kaarten worden tenslotte ook al sinds jaar en dag zonder privacy-problemen verzonden. Vervolgens zou op internationaal niveau een - wettelijk gewaarborgd - encryptie-en verwerkingsprotocol moeten worden afgesproken, waardoor ook vertrouwelijke documenten op postkantoren veilig kunnen worden ontvangen en doorgestuurd. En zoals nu foto's al moeiteloos digitaal worden verzonden, zouden ook documenten over een netwerk verstuurd moeten kunnen worden, door ze standaard van een geldige, digitale kopie te voorzien. Beide problemen zijn er om door inventieve technologen te worden opgelost.

Deze suggestie zal ik TNT aan de hand doen.

Wordt de DDD-dienst inderdaad geïmplementeerd, dan gaat de vergoeding ervoor naar een nader te bepalen goed doel. Biedt TNT zo'n mogelijkheid niet binnen afzienbare tijd, dan weet u waarom u voor uw zendingen te veel betaalt: uw koerier maakt uitsluitend van digitale technologie gebruik als dat hèm geld bespaart.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)