C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N


19 oktober 1998

Contractbreuk (3)


,,Ik ben het er zeker niet mee eens dat World Online heel AOL heeft geblokkeerd'', schrijft Patrick Oonk, inhakend over de e-mail-ban van World Online waarvan afgelopen donderdag en vrijdag in deze rubriek melding is gemaakt. Maar Oonk vindt wel dat deze provider (evenals een aantal andere Nederlandse aanbieders van internet) de 'randvoorwaarden' schept om goedkoop en met een kleine pakkans te spammen (ongewenste e-mail te versturen), door cd-roms te verspreiden waarmee mensen direct het net op kunnen. ,,Spammers gebruiken die cd's voor hun toegang, en misbruiken dan open mailservers op het net.''

Met de beweringen van Huub T.M. ter Beek, vrijdag in deze rubriek, dat alle drukte over spam en junk-mail overdreven is, omdat het even gemakkelijk is te verwijderen als de stapel ongevraagd drukwerk op de deurmat, is Oonk het 'beslist oneens'. ,,Anders dan het leeghalen van een normale brievenbus kost de toezending van spam de consument geld, doordat dit over een telefoonlijn wordt binnengehaald.'' Ook doordat electronische post bandbreedte kost, gaat volgens Oonk de vergelijking niet op: ,,Meer bandbreedte dan voor een ISP benodigd is, wordt op den duur toch vertaald in hogere abonnementskosten voor de abonnee. Ook zorgen spammers voor overbelasting en downtime van mailservers die misbruikt worden.''

Wat Oonk betreft mag e-mail-misbruik niet met de mantel der liefde worden bedekt: ,,Spammen is diefstal, en dient met elk beschikbaar middel bestreden worden.''

,,Reeds vorig jaar'', schrijft Ineke Altink, ook slachtoffer van de boycot door World Online van America Online-mail, ,,toen mijn enige e-mail-kennis een AOL-adres had, bereikten zijn berichten mij niet en ook mijn berichten aan hem kwamen niet over; World Online is nimmer bereikbaar.'' Ze ging over op TIP, dat eerst goed werkte, maar, nadat de aanbieder werd overgenomen door World Online, dezelfde klachten vertoonde. ,,Nu heb ik een e-mail-adres bij Het Net waar ik heel tevreden over ben'', schrijft Altink. ,,Naast mijn huidige Internet-provider handhaaf ik dit e-mail-adres voor vijf gulden per maand. Ook nu nog is mijn huidge provider slecht bereikbaar, maar ik vind het lastig mijn thans meerdere e-mail-contacten telkens in kennis van mijn veranderde e-mail-adres te moeten stellen.''

Zo komt allerlei e-mail-leed naar boven dat men zich bij de argeloze aanschaf van abonnement en software-pakket van een Internet-aanbieder niet realiseert. Het in electronische post gespecialiseerde software-huis Pine publiceerde deze zomer de resultaten van een onderzoek naar de bestrijding van e-mail-misbruik (http://www.pine.nl/onderzoek/spamrelay.html). Hierin wordt de problematiek van de 'spam-relay' uit de doeken gedaan: sommige mail-servers laten ook electronische post door die niet direct aan hen of hun abonnees is gericht ('De mailserver doet het met iedereen'). Spammers maken van deze gelegenheid dankbaar misbruik door ongewenste reclame naar duizenden e-mail-adressen te sturen, en ondertussen de eigen mailserver niet te belasten en ontdekking van het eigen ISP-adres te bemoeilijken. ,,De laatste tijd is er onder spammers een tendens te bespeuren'', vermeldt het onderzoek, ,,om mailservers buiten de Verenigde Staten te gaan gebruiken, en hun werkterrein naar Azië en Europa te verplaatsen.''

Ziedaar de mogelijke verklaring voor de spam-plaag uit de VS, waartegen World Online de omstreden maatregel meende te moeten nemen.

Het onderzoek van Pine verstrekt niet alleen gegevens over mailservers in Nederland die spam doorlaten, maar ook informatie en links voor wie als particulier of site-beheerder iets aan het spam-probleem wil doen. Ook via de Nederlandse site van de internationale 'Fight Spam'-actie (http://spam-mirror.cetis.hvu.nl/spam/nl/) is allerlei wetenswaardigs te bekomen over de problematiek: behalve jurisprudentie, 'foute sites' en een 'zwarte lijst' van Internet-adverteerders zijn er tal van 'praktische hulpmiddelen' te vinden om span uit uw mailbox te weren.

Ondanks een e-mail met vragen naar World Online onthoudt deze aanbieder zich van ieder commentaar.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)