C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N


16 oktober 1998

Contractbreuk (2)


Veel reacties op De Draad van gisteren, waarin de uitbanning door Wold Online werd behandeld van e-mail verstuurd via America Online. De reden daarvoor bleek een teveel aan via AOL meegestuurde junk-mail te zijn. ,,Ik heb al ongeveer 2 maanden problemen met berichten sturen van AOL naar World Online'', schrijft bijvoorbeeld Aart Wim van Vuure. ,,De laatste maand is er een totale black out. Daarom gebruik ik yahoo (gratis) om alsnog mijn berichten doorgestuurd te krijgen. Wel lastig. Hetzelfde probleem doet zich trouwens ook voor bij tip.nl.''

De dochter van Ethel Portnoy, Hepzibah Kousbroek, aan wie de niet gearriveerde mail uit Amerika (zie De Draad van gisteren) was gericht, stuurt de omslachtige e-mail door die ze op 6 oktober, na enkele noodkreten aan de provider, van World Oline ontving:
,,Geachte heer/mevrouw,
Waarschijnlijk is dit de reden waarom u deze mail niet heeft ontvangen. World Online neemt geen mail meer van AOL aan omdat wij teveel spam van AOL adressen ontvangen. Hierdoor raken onze mailservers overbelast en kunnen onze gebruikers hun e-mail niet meer ophalen. Wij begrijpen dat met deze actie ook onschuldige mensen het slachtoffer zijn maar AOL had aangegeven dat zij het spam probleem weer onder controle hadden en dit bleek dus niet het geval wat resulteerde in niet werkende mail servers bij onder andere World Online. Toen is voor de tweede keer besloten om geen e-mail van AOL meer aan te nemen totdat het probleem verholpen is.''

Hepzibah Kousbroek neemt geen genoegen met deze verklaring: ,,Het is alsof de post zou zeggen: die pakjes van de uitgeverij, die bezorgen we niet meer - veel te zwaar, al die boeken, we hebben ze maar vernietigd.''

Ook Huub T.M. ter Beek vindt spam en junk-mail geen reden om dan maar de toegang geheel en al te weigeren. ,,Hoewel junk mail vervelend is, begrijp ik de opwinding erover niet zo goed'', schrijft hij. ,,Het lijkt op de opwinding van mensen die een nieuw speeltje hebben, en nu merken dat er af en toe iemand anders mee speelt. Maar wat is nu precies het verschil met die berg ongevraagde papieren reclame die dagelijks in de brievenbus rolt? Daar zijn we ook langzamerhand immuun voor geworden, hoewel het opruimen van die troep echt wel meer moeite kost dan het even op de delete-knop drukken bij het aantreffen van een junk-bericht.''

Ter Beek raadt 'sophisticated e-mail-programma's' als SmartMail aan, waarmee iedere afzender van een ongewenst bericht voor de toekomst kan worden geblokkeerd. ,,Zulke berichten verdwijnen, zonder dat je er iets van merkt. Ongevraagde reclame is vervelend, maar de prijs voor de ongekende verruiming die Internet ons leven geeft.''

Ethel Portnoy ontving op 14 oktober eindelijk weer een e-mail met een AOL-postmerk. Hoopvol mailt ze: ,,Misschien heeft World Online hun uitbanning opgeheven?'' Een poging de service-desk van World Online te bereiken strandde in de jungle van keuzemenu, wachtstand en ten slotte een tergend niets-aan-de-hand-muziekje. Je zal er maar abonnee zijn.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)