C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
16 oktober 1998 Contractbreuk (2)
De dochter van Ethel Portnoy, Hepzibah Kousbroek, aan wie de niet
gearriveerde mail uit Amerika (zie De Draad van gisteren) was gericht,
stuurt de omslachtige e-mail door die ze op 6 oktober, na enkele
noodkreten aan de provider, van World Oline ontving: Hepzibah Kousbroek neemt geen genoegen met deze verklaring: ,,Het is alsof de post zou zeggen: die pakjes van de uitgeverij, die bezorgen we niet meer - veel te zwaar, al die boeken, we hebben ze maar vernietigd.'' Ook Huub T.M. ter Beek vindt spam en junk-mail geen reden om dan maar de toegang geheel en al te weigeren. ,,Hoewel junk mail vervelend is, begrijp ik de opwinding erover niet zo goed'', schrijft hij. ,,Het lijkt op de opwinding van mensen die een nieuw speeltje hebben, en nu merken dat er af en toe iemand anders mee speelt. Maar wat is nu precies het verschil met die berg ongevraagde papieren reclame die dagelijks in de brievenbus rolt? Daar zijn we ook langzamerhand immuun voor geworden, hoewel het opruimen van die troep echt wel meer moeite kost dan het even op de delete-knop drukken bij het aantreffen van een junk-bericht.'' Ter Beek raadt 'sophisticated e-mail-programma's' als SmartMail aan, waarmee iedere afzender van een ongewenst bericht voor de toekomst kan worden geblokkeerd. ,,Zulke berichten verdwijnen, zonder dat je er iets van merkt. Ongevraagde reclame is vervelend, maar de prijs voor de ongekende verruiming die Internet ons leven geeft.'' Ethel Portnoy ontving op 14 oktober eindelijk weer een e-mail met een AOL-postmerk. Hoopvol mailt ze: ,,Misschien heeft World Online hun uitbanning opgeheven?'' Een poging de service-desk van World Online te bereiken strandde in de jungle van keuzemenu, wachtstand en ten slotte een tergend niets-aan-de-hand-muziekje. Je zal er maar abonnee zijn.
|
Bovenkant pagina |