C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N


15 oktober 1998

Contractbreuk


Stel u heeft een postbus op een postkantoor waarin uit alle windstreken brieven, kaarten en pakketten worden gedeponeerd. Ineens komen er geen bestellingen meer van een Amerikaanse koeriersdienst waarvan u regelmatig iets placht te ontvangen. U krijgt argwaan en belt de afzender; die blijkt wel degelijk in de gebruikelijke frequentie te hebben gestuurd. Dan informeert u bij het postkantoor, dat u meedeelt geen post meer door te geven van die Amerikaanse koeriersdienst omdat die altijd zoveel ongevraagd drukwerk meestuurt.

Iets dergelijks overkwam de schrijfster Ethel Portnoy, maar dan met de e-mail-box van haar Internet-provider World-on-line. In een e-mail getiteld 'Ik ben zeer boos!' doet Portnoy, zojuist teruggekeerd uit Amerika, relaas van 'iets zeer vervelends':

,,Ik ben geabonneerd op World-on-line hier in Nederland, en mijn dochter ook. Ik zou haar regelmatig berichten sturen vanuit New York, vanaf de computer van mijn broer. Hij is geabonneerd op America-on-line. De afspraak met mijn dochter werd ook wel dringend, want in mijn afwezigheid werd bij mij een inbraak gepleegd. Mijn dochter nam alles ter hand. Een slotenmaker werd geroepen en zij vroeg mij op het e-mail-adres van mijn broer om instructies. Ik antwoordde braaf. Volgde weer een e-mail van haar: wat moet ik doen? Ik antwoordde wéér. Verdere noodkreten uit Nederland. Ik checkte op mijn broer z'n computer: waren de berichten verzonden? Zijn service-provider, America-on-line, liet weten dat er een foutief e-mail-adres voor mijn dochter werd opgegeven. Onzin natuurlijk. Uiteindelijk belde ik haar en per telefoon kon ik mijn instructies doorgeven.

Inmiddels had mijn dochter ontdekt wat er was gebeurd: Op eigen houtje, en zonder te waarschuwen, had World-on-line alle berichten uit America-on-line geweerd. De reden: te veel junk-mail uit die hoek. Ik ben nu van plan mijn abonnement bij World-on-line op te zeggen, want ik vind zoiets een geval van contractbreuk.''

Een kleine zoektocht leert dat America-on-line inderdaad gebukt gaat onder het juk van de junk-mail. Via deja-news tref ik een e-mail van het 'AOL Postmaster Team' dat zich verontschuldigt voor junk-mail die ogenschijnlijk via AOL is verstuurd, maar waarvan de afzender vervalst is. Het Team geeft enkele kenmerken waardoor 'zogenaamd' via AOL verstuurde mail en 'echte' AOL-adressen van elkaar te onderscheiden zijn. De postmasters roepen de ontvangers van junk-mail op de boodschappen door te sturen naar een speciaal email-adres (abuse@aol.net), opdat ze stappen kunnen ondernemen.

Hoe ziet zo'n onder vals voorwendsel verzonden e-mail eruit? Daarvan zijn voorbeelden te vinden in de nieuwsgroep news.admin.net-abuse.email. De firma Libidomax verstuurt via het adres 'aimarketinginc.com' reclame voor het middel 'LIBIDO PLUS', een erectiepil ('Better than Viagra') die belooft de romantiek terug te brengen in uw leven, de passie in uw verhouding en de opwinding in uw seksleven en die bovendien garant staat voor de uitbreiding van uw huidige seksuele genoegens en activiteiten, etcetera. Wie op de hyperlink van Libidomax klikt wordt $ 250 in het vooruitzicht gesteld, maar dan moet hij of zij ('for both women and men') wel eerst de gepatenteerde en geheel natuurlijke pil uitproberen.

Voor dit soort boodschappen wil World-on-line zijn klanten kennelijk behoeden. De vragen die Ethel Portnoy mij stelt, stel ik aan u, lezer: ,,Is dit iemand anders overkomen. Wat vind je ervan?''

Reacties graag naar het adres linksboven op deze pagina.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)