C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
JL HELDRING
|
25 september 1998 Muziek
Om potentiële klanten te overtuigen, voorspelt ING in een glanzende brochure dat tegen het eind van dit jaar meer dan 100 miljoen Internet-gebruikers zullen zijn, en dat elke honderd dagen het gebruik verdubbelt. ,,Als gevolg van de toenemende internationalisering, privatisering en deregulering ziet iedereen de noodzaak in van een forse inhaalslag op de Verenigde Staten'', aldus de bank die alvast een voorschot op die 'inhaalslag' neemt: ,,Zo is het aantal Internet-gebruikers in Nederland het afgelopen jaar verdubbeld, terwijl binnen een tijdsbestek van drie jaar al 25 procent van de Nederlandse bedrijven is aangesloten op Internet.'' De 'commerciële vooruitzichten' van Internet noemt de ING 'zo mogelijk nog spectaculairder' dan de groeicijfers in het gebruik. ,,Vorig jaar bedroeg de totale handel via Internet ruim 7 miljard US dollar. In 2002 zal het handelsvolume via Internet naar verwachting de 300 miljard US dollar overstijgen.'' De bank noemt nog een sector waaruit kan worden opgemaakt dat we met een 'exponentieel groeiende sector' te maken hebben: reclame. ,,In 1997 werd door het bedrijfsleven voor 1 miljard US dollar geadverteerd op Internet. Naar verwachting zal in het jaar 2002 minstens 8 miljard US dollar aan advertenties besteed worden op Internet.'' Wat de brochure niet vermeldt is dat nog altijd de meeste initiatieven op Internet niet winstgevend zijn, dat het zich op Internet manifesteren de meeste bedrijven alleen nog maar geld heeft gekost en dat de electronic commerce - een paar uitzonderingen daargelaten - nog bij lange na niet lijkt op een bloeiende bedrijfstak. Het zijn vooral de Internet-ondersteunende bedrijven waar de winst wordt gemaakt. Niet voor niks vermeldt ING in haar brochure óók in infrastructuur, software en beveiliging gespecialiseerde bedrijven waarvan aandelen voor het Internet Fund worden aangekocht. Hollen sommige sectoren in de samenleving iets te ver voor de Internet-muziek uit, elders loopt men er wel erg achteraan. Terwijl alom op de markt die Internet heet Hitlers 'Mein Kampf' te vinden is (zie bijvoorbeeld http://www.geocities.com/CapitolHill/Lobby/4383/antisemi/meinkampf.html), wordt het onderzoek naar de strafbaarheid van de Amsterdamse marktkoopman die het boek in zijn kraam aanbood aangehouden, zo werd vanmiddag bekendgemaakt. Ook in het licht van de ,,toenemende internationalisering, privatisering en deregulering'' die Internet met zich meeneemt is deze juridische strijd een anachronisme.
|
Bovenkant pagina |