C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N


24 september 1998

Internet in Business


Ruim twintigduizend bezoekers trok de 'Internet in Business '98'-beurs die de afgelopen twee dagen werd gehouden in de Rai in Amsterdam. Gisteren bezocht ik, bij het scheiden van de markt, de tentoonstelling voor de 'strakke pakken' zoals die in het NOS Journaal werd getypeerd. Inderdaad liet zich er een opmerkelijk groot aantal keurig in pak en mantelpak gestoken heren en dames signaleren. Toch is de wereld van de ,,e-commerce-of-zoiets'' (óók NOS Journaal) niet formeel, men gaat al snel na de uitwisseling der visitekaartjes over op je en jij, drinkt samen een biertje en biedt voorzichtig een licht filtersigaretje aan.

Beursdirecteur Ed van den Kieboom leidde me langs vele tientallen exposanten, geestdriftig vertellend over het elk jaar sterk groeiende aantal. Hij zag kleine bedrijfjes in de vier jaar dat de beurs bestaat razendsnel groeien en grote spelers in de branche uit het aanbod verdwijnen - eenvoudig omdat hun naamsbekendheid een beurspresentatie overbodig had gemaakt. Een greep uit het gebodene, in de met veel Engelstalig jargon doorspekte woorden van Van den Kieboom: ,,Spraakherkenning, vertaaltechnologie, streaming media gekoppeld aan websites, mobiele Internet-toepassingen en -apparatuur, integratie van fax-, kopieer-, scan- en foto-apparatuur, bestel-, betaal- en afreken-systemen, allerlei abonnementsvormen, Internet-connectie en web-televisie, alles gericht op 'business to business'- of 'business to consumer'-communicatie.'' Bent u er nog?

Dát bedrijven zich op Internet dienen te presenteren is niet meer de vraag, hóe zij dat doen was het hete onderwerp van deze beurs. Uit een groot aantal webontwerpers koos Van den Kieboom er ter kennismaking twee: een voor de kleingebruiker en een voor 'de grote jongens'. Bij de stand van NetGate kreeg ik een demonstratie van het doe-het-zelf web-ontwerp-pakket van Vulcano (www.vulcano.nl). Met dit voor het midden- en kleinbedrijf bedoelde product kan iedereen zijn eigen website maken. Voordeel: er is geen HTML-kennis vereist, de secretaresse kan in twintig minuten voor de zaak een acceptabele site maken. En er zijn faciliteiten voor registratie van de domeinnaam bij alle grote zoekmachines, de aanmaak van e-mail-adressen en 'call-me-now' (met een klik op de button direct telefonisch contact). Nadeel: omdat het pakket is gebaseerd op een - weliswaar ruim - bestand van sjabloon-ontwerpen, is het eindresultaat niet uniek. Bovendien ontbreken de interactieve elementen die grote websites juist interessant maken.

Voor het letterlijk en figuurlijk 'zware' webontwerp-werk moet je bij het in een paar jaar explosief gegroeide bedrijf Twinspark zijn. Omdat een webontwerper die creativiteit paart aan technische kennis (zoals dat in vacaturetaal heet) in de IT-wereld nog altijd een schaars goed is, zette Van den Kieboom uiteen, trekken de grootste talenten naar de grootste bedrijven: daar zijn de interessantste opdrachtgevers en salarissen te vinden. Uit de keuken van Twinspark zijn ondermeer afkomstig de websites van de Volkskrant, Uitweb, Kluwer, Opmaat van de Sdu, ING Bank, Reaal, de Nederlandse Spoorwegen en de publieke omroep. Onlangs is de geheel door Twinspark vernieuwde site van Shell (www.shell.nl) gelanceerd, aantrekkelijke pagina's waarop ondermeer een handige routeplanner te vinden is.

,,Wat is hier nu echt nieuw?'', vroeg ik André Ritsema, redacteur van het blad 'Internet in Business', waarvan zojuist het tweede nummer is verschenen. ,,Linux!'', riep hij spontaan, meteen de website (www.linuxland.nl) van het bedrijf in de browser van een computer tikkend. ,,Een gratis Operating System, zowel voor de pc- als de groot-gebruiker, waarmee Microsoft de loef wordt afgestoken.'' In de perskamer van de Rai ontstaat een conspiratief sfeertje. Het door Linus Torvalds ontwikkelde systeem moet, aldus de Finse sotware-ontwerper op zijn site, ,,binnen drie jaar het dominante operating System zijn''.

De opmars van het systeem zou ondermeer blijken uit de plannen van Corel om een Linux-versie voor Word Perfect 8.0 te ontwikkelen en het feit dat de NASA het systeem heeft geïmplementeerd. Doordat de eindgebruiker over de broncode beschikt, is het Finse systeem flexibel en stabiel.

Een opstandje tegen het Microsoft-monopolie, daar hadden de aanwezigen in het perskamertje wel oren naar.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)